لارن مرسیر، مدیر کسب‌وکار جهانی شرکت یوروفراگرانس

 

اما مساله چاپ سه‌بعدی یک دینامیک کاملا متفاوت دیگر را مطرح می‌کند و فقط می‌توانم بگویم که اتنیا نباید این فرصت را نادیده بگیرد. وقتی پای نوآوری‌های متحول‌کننده در صنعت به میان می‌آید، اصلا نباید از خودراضی بود. دنیای کسب‌وکار مملو از نمونه‌هایی (مثل شرکت نوکیا) است که تقریبا ناپدید شده‌اند یا چون نتوانسته‌اند واکنش سریعی به تغییرات داشته باشند، منزوی شده‌اند. من تردید اتنیا را کاملا درک می‌کنم. چاپ سه‌بعدی یک تکنولوژی تولیدی ویرانگر است و گزینه‌های دیگر هم کاملا با آنچه اتنیا می‌خواهد تولید کند همخوانی ندارند. تکنولوژی چاپ سه‌بعدی در آینده نزدیک نهایتا برای تولید مدل‌های عینک‌ بسیار ساده‌ای که اتنیا تبحر خاصی در آن دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای من مشخص نیست آیا چاپ سه‌بعدی برای تولید انبوه به‌صرفه خواهد بود یا نه. اینها همه نگرانی‌های بجایی در فرآیند تصمیم‌گیری هستند.

البته همه‌گیر شدن تکنولوژی چاپ سه‌بعدی یک امر ناگزیر است. همه ما شاهد بوده‌ایم که زمان لازم برای تولید انبوه یک محصول و ورود آن به بازار هر روز کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. کمتر از زمانی که هر کسی فکر می‌کند، چاپ سه‌بعدی به کمک شرکت‌ها در فرآیند طراحی و نمونه‌سازی خواهد آمد. درحالی‌که چاپ سه‌بعدی ممکن است به‌طور کامل جایگزین ابزارهای تولید متداول نشود، اما بدون شک همزیستی جدی با آنها خواهد داشت. شرکت من هم مثل اتنیا یک شرکت متوسط است و ما می‌دانیم در شرکت‌هایی با این اندازه باید سخت‌تر کار کنیم و عملکرد بهتر و سریع‌تری نسبت به رهبران صنعت داشته باشیم. از نظر من، انتخاب واقعی پیش روی اتنیا یک انتخاب استراتژیک است؛ اینکه آیا می‌خواهد جزو اولین‌های استفاده‌کننده از یک نوآوری باشد یا یک دنبال‌کننده باشد. به محض اینکه این تصمیم مشخص شد، اتنیا باید منابع خود را برای توسعه چاپ سه‌بعدی برای تولید محصولات باکیفیت بسیج کند.