واکاوی معیارهای کالاهای لوکس در عصر جدید


گفت‌وگو: دکتر محیا کربلایی


تحلیلگر اقتصادی و کسب‌و‌کار

وقتی از اطرافیانم سوال کردم با شنیدن عبارت «کالا و خدمات لوکس» به یاد چه چیزهایی می‌افتند، با این جواب‌ها روبه‌رو شدم: «مازراتی، پورشه، جواهرات، ظروف کریستال، فرش ابریشمی، اقامت در یکی از شیک‌ترین هتل‌های دنیا، جایگاه ویژه در آمفی تئاتر وین و شرکت در یک کنسرت اختصاصی…» همه اینها نظایر خدمات و کالاهای لوکس هستند. اما در مقابل تمام این جواب‌ها، یک سوال وجود دارد: آنچه برای من لوکس محسوب می‌شود، برای شما هم همان اندازه لوکس است؟ زمانی که بیشتر در این موضوع عمیق می‌شویم، متوجه می‌شویم لوکس بودن صفتی نسبی است. در واقع در علم اقتصاد، اینکه صفت «لوکس» به چه مواردی اطلاق می‌شود، بسیار پیچیده است و همچنان مورد بحث. در حقیقت آنقدر می‌توان در این موضوع عمیق شد که بسیاری تحقیقات علمی در این باره صورت می‌گیرد. یکی از افرادی که بیش از یک دهه است، به بررسی عوامل تعیین‌کننده در لوکس بودن خدمات و کالاها پرداخته است، پروفسور رالف واگنر (Wagner Ralf)، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه کاسل آلمان است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
دنیای اقتصاد: مدیران