بررسی مفهومی رابطه بین نگرش و ارزیابی کلی مصرف کننده از هدایای تبلیغاتی با قصد خرید

تاریخ درج مقاله : امروز , 10 آذر 1392

نویسنده:

افشین مرتضی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد

afshinmrz@yahoo.com

TMBAچکیده:
   در دنیای رقابتی امروز عواملی که بر قصد خرید مصرف کننده اثر میگذارند از اهمیت زیادی برخوردارند و سازمان ها باید برای افزایش فروش خود به این عوامل توجه کنند.
هدف از پژوهش حاضر بررسی مفهومی رابطه میان نگرش  و ارزیابی کلی  مصرف کننده از هدایای تبلیغاتی  با قصد خرید  مصرف کننده می-باشد. با استفاده از متغیرهای نگرش، ماهیت محصول ، ماهیت هدیه  ، جذابیت هدیه  و درک مناسب  به عنوان متغیر مستقل، و قصد خرید به عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل گرفته است. این تحقیق یک مطالعه مروری بوده و بر اساس بررسی جامع تحقیقات انجام شده در گذشته مدلی مفهومی را در زمینه عوامل موثر بر قصد خرید را معرفی نموده است؛  این پژوهش تحقیقات مرتبط سال های گذشته را مورد بررسی قرار داده و به جای فرضیه اقدام به ارائه پیشنهاداتی بر گرفته از روابط مورد آزمون در خصوص متغیرهای تحقیق کرده است.
پژوهش حاضر می تواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائه ی اطلاعات مفید در حوزه ی بازاریابی  برای محققان و بازاریابان ارزشمند باشد.


واژگان کلیدی:
قصد خرید مصرف کننده، نگرش مصرف کننده، ارزیابی کلی مصرف کننده، جذابیت هدیه، ماهیت هدیه، ماهیت محصول، درک مناسب.

مقدمه:
   با توجه به شرایط رقابتی بازار امروز، بدست آوردن جایگاه مناسب در ذهن مصرف کننده به گونه ای که بر قصد خرید او تاثیر بسزایی داشته باشد از اهمیت والایی برخوردار است.

عوامل گوناگونی بر قصد خرید مصرف کننده اثرگذار هستند که در پژوهش حاضر سعی شده اثر دو عامل نگرش و ارزیابی کلی مصرف کننده از هدایای تبلیغاتی موردبررسی قرار گیرد.
    نگرش،ارزیابی یا برآوردی نظری است که درباره ی فرد،اشیاء و رویدادها ابراز می شود و بیان کننده ی نوع احساس آدمی است. نگرش فرد ابعاد گوناگونی دارد که می توانند اثرات متفاوتی بر قصد خرید مشتری داشته باشند. چنانکه در بالا ذکر شد ارزیابی کلی مصرف کننده از هدایای تبلیغاتی و اثر آن بر قصد خرید هم مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. اکثر سازمان های خدماتی و تولیدی برای شناساندن خدمات و محصولاتشان به مشتریان از تبلیغات استفاده می کنند.
 هدایا ی تبلیغاتی یکی از رایج ترین تبلیغات می باشند که اغلب مورد استفاده قرار میگیرند.سازمان ها با استفاده از هدایای تبلیغاتی قصد دارند: توجه مشتریان را در میان رقبا به خود جلب کنند و حسن نیت خود را نشان دهند یا اینکه پیغام خود را به مشتریان منتقل کنند و در کل باعث تشویق مشتریان به خرید و یا افزایش قصد خرید آن ها شوند. هدایا ی تبلیغاتی می-توانند کالاها و خدمات گوناگونی باشند مانند: کیف،خودکار،سررسید،طرح های تشویقی گوناگون.
   سازمانها برای انتخاب هدیه ی تبلیغاتی باید ببینند کدام هدیه به هدف آنها نزدیکتر می باشد؛آیا میخواهند پیام خاصی را منتقل کنند،عادتی را ایجاد کنند،محصولات جدیدشان را معرفی نمایند،کیفیت محصولات خود را نشان دهند؛ هرچه این اهداف مشخص  تر و واضح  تر باشند روند انتخاب هدیه آسان تر می شود، همچنین سازمان ها باید یادشان باشد که تصویر شرکت با انتخاب این هدایا منعکس خواهد شد. هدف اصلی در این مقاله به شرح زیر می باشد:
بررسی تاثیر نگرش و ارزیابی کلی مصرف کننده از هدایای تبلیغاتی بر قصد مبتنی به خرید.       

دانلود مقاله با لینک مستقیم

 در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.