شناسایی و تبیین مولفه های مسئولیت اجتماعی بازاریابی شرکت

تاریخ درج مقاله : امروز , 03 آذر 1392

ویسندگان :

فاطمه کشاورزپور
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد ، یزد، ایران
fkeshavarz9667@yahoo.com

TMBA چکیده :
در محیط رقابتی امروز سازمان ها، مسئولیت پذیری سازمان ها عامل اساسی بقای هر سازمانی است مسئولیت اجتماعی یک موضوع حائز اهمیت ارزش ویژه در مدیریت جدید است چرا که عدم توجه سازمانها و شرکت ها به مسئولیت اجتماعی مانع از خدمت موثر آنها به جامعه و توسعه و اعتبار سازمان خواهد شد. امروزه همه مدیران باید برای رسیدن به اهداف سازمان به اقداماتی دست بزنند که مورد قبول جامعه و عامه مردم باشد.توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان ها کمک میکند تا آنها به طور مستمر حق فعالیت در کشورها و جوامعی که در آنها تولید یا فروش دارند، حفظ کنند.
این مقاله به بررسی تبییین و تعریف مولفه های مسئولیت اجتماعی در شرکت می پردازد و ضمن توصیف هر یک از مولفه ها تاثیر هر یک را در مسئولیت اجتماعی شرکت مشخص می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مفهومی مولفه های مسئولیت اجتماعی است. با استفاده از متغیرهای کارکنان،دولت، مشتریان ، اجتماع ، محیط زیست به عنوان متغیر مستقل مدل تحقیق شکل گرفته است. این تحقیق یک مطالعه مروری بوده و بر اساس بررسی جامع تحقیقات انجام شده در گذشته مدلی مفهومی را در زمینه مسئولیت اجتماعی معرفی نموده است.

واژگان کلیدی: کارکنان، جامعه، مشتریان، دولت، محیط زیست، مسئولیت اجتماعی

مقدمه :
متفكران رشته مديريت از دهه 1950 ، توجه خود را بيشتر به مسئوليت هاي اجتماعي سازمانها معطوف كرده اند. منظور از مسئوليت اجتماعي اين است كه كه سازمان ها تأثير عمده اي بر سيستم اجتماعي دارند و لذا چگونگي فعاليت هاي آنها بايد به گونه اي باشد كه در اثر آن زياني به جامعه نرسد، و درصورت رسيدن زيان، سازمان هاي مربوط ملزم به جبران آن باشند. به عبارت ديگر، سازمان ها نبايد خود را مستقل از محيط بيروني خود و به اصطلاح « تافته جدا بافته » بدانند، بلكه بايد خود را جزئي از يك كل يعني محيط بيروني و اجتماع بدانند و بايد اهداف و فعاليت هاي آنها در راستاي آرمان هاي اجتماعي و رفاه و آسايش جامعه باشد. امروزه همه مديران بايد به كارهايي دست بزنند كه مورد قبول جامعه و منطبق با ارزش هاي آن باشد سازمان هايي كه نمي توانند خود را با اين مهم تطبيق دهند، موفق نخواهند بود.(مشبکی،شجاعی،1389، 38)
2500 سال پیش ، اولین مسئولیت اجتماعی یک حرفه ای به روشنی در سوگند نامه بقراط  ،پزشک یونانی ،اینگونه بیان شده است : “بالاترین اصل اخلاق آن است که آگاهانه به کسی آسیب نرسانی “. دراکر  به استناد همین پند است که می گوید ” آگاهانه به کسی ضرر نزدن ” قاعده اصلی اخلاق حرفه ای و قاعده اصلی اخلاق در مسئولیت های عمومی است. (براتلو،1386، 94)
به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی سازمان تعهد الزام سازمان به استفاده از منابع تحت اختیار خود در راستای حفظ منافع اجتماع به این نحو است که سازمان خود را جزیی از اجتماع بداند، همواره نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشد و در جهت بهبودی رفاه عمومی به گونه ای مستقل از منافع مستقیم شرکت داشته باشد. (خوش طینت،قانون،1387، 54)
لذا یکی از مسایل و مشکلات اجتماعی که طی سال های اخیر توجه بسیاری از صاحب نظران و دست اندرکاران جوامع مختلف را به خود جلب کرده است ، عدم توجه و پایبندی سازمان ها و مدیران به وظیفه و مسئولیت اجتماعی آن ها است .این موضوع به ویژه در کشور ما به خاط شرایط خاص و نیاز به توسعه اقتصادی و صنعتی ، از اهمیت بیشتری برخوردار است ، بنابراین اگر بپذیریم که هدف غایی انسان ها از تلاش و کار اقتصادی حفظ و ارتقای کرامت انسانی است در می یابیم که چرا مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها در دهه اخیر به پارادایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکت ها و سازمانها تبدیل شده است و شرکتهای بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر محیط اجتماعی را جزئی از استراتژی خود می‌بینند. (طالقانی و همکاران،1390)

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.