بررسی مفهومی مدل دلبستگی_بیزاری ( A_A ) از روابط مشتری _ برند

تاریخ درج مقاله : دیروز , 28 آبان 1392

نویسنده:

مینا قاسمی نژاد،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد یزد،یزد،ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی

mina.taar@yahoo.com

TMBAچکیده:
در محیط متلاطم و بازار به شدت رقابتی امروز ، موضوع افزایش مشتریان برای شرکتهایی که دغدغه حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خویش را در بازار دارند ، به عنوان یک چالش استراتژیک مطرح بوده و هزینه های بسیاری را نیز برای درک و شناخت این مفهوم و دستیابی به راهکارهای کاربردی برای تقویت آن صرف میکنند. در حقیقت در عصری که بر مشتری مداری استوار است ، یافتن راههایی برای ارتباط مداوم برند با مصرف کنندگان و مشتریان امری اجتناب ناپذیر است. هدف اصلی مقاله حاضر بررسی  مفهومی  مدل دلبستگی- بیزاری از روابط برند- مشتری و عوامل موثر بر آن است. در این پژوهش به جای فرضیه اقدام به ارائه پیشنهاداتی برگرفته از روابط مورد آزمون در خصوص متغیرهای تحقیق کرده است. تحقیق حاضر میتواند در راستای نتایج حاصل از آن به دلیل ارائه اطلاعات مفید در حوزه ی بازاریابی ، برای محققان ، مدیران و بازاریابان ارزشمند واقع شود.

واژگان کلیدی : تجربه برند ، جلب نظر کننده ( آزردن ) خویشتن ، توانا ( ناتوان ) کننده خویشتن ، غنی ( فقیر ) کننده خویشتن ، رابطه ی خویشتن_برند ، برجستگی برند

 

مقدمه:
موضوع برند و روابط آن با مشتری فراتر از نظریه های قدیمی بازاریابی ، در ادبیات مربوطه مورد بحث قرار گرفته است. با توجه به افزایش تعداد کالاهای رقابتی ارائه شده از هر طبقه محصول در بازار و فراهم شدن فرصت انتخاب نامحدود برای مشتری ، تقریبا در تمامی صنایع ، برند و روابط آن با مشتری برای بنگاهها اهمیت فزاینده ای یافته است . برند بنگاههای بزرگ تجاری به دلیل ارتباط قوی ای که با مشتریان برقرار میکنند در برابر حملات رقبا و تحولات بازار دوام آورده و مقاومت میکند. یک برند قدرتمند اثری مثبت بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به هویت بنگاه به جای میگذارد. یک نگرش مثبت در راستای یک تجربه ی خوب شکل میگیرد.
مدلهای روابط برند _ مشتری زمانی که بطور عینی و صحیح اندازه گیری شود ، به معیار مناسبی جهت ارزیابی تاثیرات بلندمدت تصمیمات بازاریابی تبدیل میگردد. مدلهای قبل در زمینه برند ، که برروی کیفیت روابط برند ، دلبستگی به برند و عشق به برند انجام شده است با رابطه ی A_A از منظرهای گوناگونی ، متفاوت هستند. ( پارک و همکاران ، 2013  ) لذا این پژوهش به بررسی مفهومی مدل A_A پرداخته است.

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.