چگونه مشتریان خود را فعال تر کنیم // خاستگاه باشگاه مشتریان در دنیا کجاست؟

منبع:http://www.crmroom.com/

اگر دو کلمه باشگاه مشتریان یا Customer Club  رو در کنار هم در سرچ بار گوگل وارد کنیم، با تعاریف مختلفی از کلوپ مشتریان بصورت فارسی و انگلیسی مواجه می شویم. یکی از این تعاریف رو در سایت ویکیپدیا خواهید یافت که علاوه بر تعریف باشگاه مشتریان، به برخی از اهداف و استراتژی های این مفهوم هم اشاره کردهدر جستجوهای خودتون در صفحات فارسی خواهید دید که علاوه بر باشگاه مشتریان بانک ملت، شرکت ها و نهاد های دیگری هم اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان کرده  مثل باشگاه مشتریان پاسارگاد یا در حال راه اندازی آن هستند مثل باشگاه مشتریان بانک گردشگری و باتک ملی.
یکی از اهداف اساسی باشگاه مشتریان، فعال کردن مشتریان و ایجاد حس وفاداری در مشتریان کنونیست، ایجاد وفاداری‌ای که بوسیله فراهم کردن ارزشهایی فراتر از ارزشهای ذاتی کالا یا خدمات توسط شرکت پی گرفته میشه. اساساً باشگاه مشتریان بر اساس مفهوم بازاریابی رابطه‌ای شکل گرفته و به همین خاطر تمرکز اصلی آن بر جذب مشتریان جدید نیست، بلکه بیشتر بر گسترش روابط با مشتریان فعلی (با سطوح متفاوت از فعالیت) و تبدیل و حفظ آنها به مشتریان سودآور تمرکز دارد. برنامه هایی که باشگاههای مشتری اجرا می کنند، آن است که به تمامی خریداران بدون اینکه بین آنها تمایزی قایل شوند، پاداشهای یکسانی را ارائه دهند، حتی برای آنهایی که رفتارهای غیر وفادارانه ای دارند.

این موضوع در ادبیات بازاریابی به طور کامل مورد قبول واقع شده است که مشتریان بلند مدت نسبت به مشتریان موقتی سودآورتر هستند. باشگاه مشتریان هم بر اساس این منطق تأسیس می شود. هر اندازه مشتری وفادارتر باشد و هر چه بیشتر حفظ شود، او فروش و سود بیشتری را ایجاد خواهد کرد. هر اندازه باشگاهها به طور وسیع تبلیغ شوند، بیشتر مورد قبول واقع می شوند (تبلیغات بانک ملت برای باشگاه مشتریانش).
جناب آقای “محمد ناگهی“ در کتاب “کلوب  مشتریان“ عنوان داشته‌اند که سه دسته از شرکت‌ها نیاز به راه‌اندازی باشگاه مشتریان دارند:
۱ شرکتهایی که در مشکلات عمیق و اساسی کانال عرضه و فروش محصول یا خدمات گرفتار شده و چاره‌ای جز ایجاد تحول در فرآیندهای فروش، بازاریابی و تبلیغات ندارند.
۲ شرکتهایی که مشکلی در عرضه محصولات ندارند ولی برای مقابله با تهدیدات آتی از جمله رقبای تازه، دگرگونی در رفتار خرید، قوانین و مقررات، نیاز مشتریان، محیط اقتصادی، تکنولوژی‌های جدید و غیره، این نیاز جدید بازاریابی و تبلیغات را درک کرده‌اند.
۳ شرکت‌هایی که در وضعیت عالی قرار دارند و در حال و آینده خود مشکلی را نمی‌بینند ولی مدیریت به دنبال کشف فرصت‌های تازه و نو جهت پیشی گرفتن از رقبا و افزایش سهم بازار می‌باشد.
به نظر من هدف اصلی باشگاه مشتریان، افزایش دانش سازمان درباره مشتری و بواسطه آن افزایش تناسب روز افزون محصولات با نیاز ها و خواسته های مشتریان است. انشاالله در مطالب پیش رو بیشتر در مورد این مفهوم صحبت خواهیم کرد. اما شما چه برداشت و ذهنیتی از مفهوم باشگاه مشتریان دارید و چگون آن را ارزیابی می کنید؟؟

منبع : کافه بازاریابی

[ دوشنبه 1392/08/27 ] [ 22:26 ] [ کاویانی نیا ]