شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اعتماد مشتریان بانکداری اینترنتی

تاریخ درج مقاله : 15 آبان 1392

(مطالعه موردی: کاربران بانکداری اینترنتی بانک مهر اقتصاد)

نویسندگان :

حسین عابدی 

استادیار موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی کار.

امير سيدي

استاديار موسسه آموزش عالي غير انتفاعي كار

مرتضی بخشان

دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني با گرايش بازاريابي، مدرس موسسه استعداديابي اميركبير(تهران)

TMBAچکیده :

      با توسعه و پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، بانکها و موسسات مالی روشهای جدیدی را به منظور خدمت رسانی بیشتر به مشتریان خود عرضه می­کنند، یکی از این روشهای نوین، بانکداری اينترنتي است. با مرور ادبیات بانکداری اهمیت اعتماد مشتریان به استفاده از خدمات بانکی محرز می­گردد. بر همین اساس با شناسایی ویژگیهای روش بانکداری اينترنتي و تاثیر آن بر اعتماد مشتریان، مدل مفهومی تحقیق تدوین شد و بر اساس آن پژوهش حاضر انجام شده است. مطالعه حاضر با نظر سنجی از 385 نفر از مشتریان بانك مهر اقتصاد در استان قزوین انجام گرفت، برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روشهای آماری آزمون همبستگی و آزمون فريدمن استفاده شده است. نتايج بدست آمده نشان داد كه متغیر های امنیت، کاربرپسندی، سودمندی، سهولت ادراکی و آگاهی دهندگی بر اعتماد مشتریان در گرایش به استفاده تاثير معنی داري دارند.

 

واژگان کلیدی:  بانكداري اينترنتي، اعتماد، امنيت، كاربرپسندي، سهولت ادراكي، سودمندي ادراكي، آگاهي دهندگي

مقدمه :
 بنحوي مي توان بيان داشت كه راز بقاي سازمانها و شركتها (بويژه در بخش خصوصي) در اين است كه متناسب با تغييرات محيط پويا و متغير واكنش فعال داشته باشند. تجارت الكترونيك يكي از مهم ترين مباحث امروزي است كه مورد توجه سازمانها، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. بانكداري الكترونيك و به تبع آن پول الكترونيك بعنوان يكي از مهمترين بسترهاي لازم در زمينه تجارت الكترونيك، از طريق تسهيل در پرداخت و نقل و انتقال الكترونيكي وجوه معاملات اينترنتي مي تواند زمينه رشد و توسعه تجارت الكترونيك را بيش از پيش فراهم نمايد. به همين دليل در اين پژوهش به توضیحاتی در خصوص بانکداری اینترنتی و مزایای آن و همچنین عوامل موثر بر اعتماد مشتریان بانکداری می پردازیم و در ادامه با ارائه چهارچوب نظری پژوهش به تدوین فرضیه ها پرداخته و با جمع آوری داده ها از طریق ابزار پرسشنامه و استفاده از نرم افزار آماری SPSS فرضیه ها را آزمون نموده و نتایج آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار  می دهیم و در نهایت به ارائه پیشنهاداتی در خصوص نتایج بدست آمده می پردازیم.

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.