بررسی رابطه بین روشهای قیمت گذاری بر ارتقاء ارزش برند

تاریخ درج مقاله : دیروز , 19 آبان 1392

نویسندگان :

مهدی افضلی هرسینی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش داخلی)
mehdiafzaliharsini@gmail.com
بررسی رابطه بین روشهای قیمت گذاری بر ارتقاء ارزش برند
مهدی افضلی هرسینی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش داخلی)

mehdiafzaliharsini@gmail.com

TMBAچکیده :

قیمت انعطاف پذیرترین عامل هنر بازاریابی شناخته می شود،چرا که می توان به سرعت آنرا تغییر داد،رقابت بر سر قیمت یکی از مسئله های عمده ای است که شرکتها با آن روبرو می شوند،اما بسیاری از شرکتها در عرصه رقابت بر سر قیمت با نداشتن استراتژی مناسب مواجه اند،از اینرو نمی توانند ارزش واقعی برند خود را معرفی کنند.با نزدیک شدن کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده به بازار و تشدید رقابت ،عنصرر قیمت به یکی از مهمترین عوامل موثر برحفظ،جذب و وفاداری مشتریان و رضایت آنها تبدیل شده است .نامهای تجاری آنقدر در تصمیم گیریهای خرید مصرف کننده دارای اهمیت شده اند که بعنوان دارایی اصلی شرکت از آنها یاد می شود،در این مقاله تاثیر روشهای قیمت گذاری بر ارتقاء ارزش برند مورد پژوهش قرار گرفته است و ساختار کلی آن بوسیله یک مدل مفهومی طراحی شده است.روشهای قیمت گذاری بعنوان متغییر اثر گذار و ارتقاء ارزش برند بعنوان متغییر اثر پذیر لحاظ شده اند و با ترسیم و تشریح یک فضای رقابتی تاثیر متغییر مستقل بر وابسته بررسی شده است و اینکه میتوان با توجه به شرایط،روش و سیاست قیمت گذاری را بر گزید که هم ارزش برند را ارتقاء می دهد و هم مفهوم کیفیت را برای مصرف کنندگان تداعی کند و در نهایت به خرید منجر شود.

واژگان کلیدی : روشهای قیمت گذاری،برند،رقابت،ادراک مصرف کنندگان

 

 

مقدمه :
جواناسدون رئیس بخش ارزش گذاری نام تجاری می گوید:روز به روز بیشتر مشخص می شود که نام تجاری بعنوان یک دارایی مثل سایر داراییها برای شرکت محسوب می گردد،در هر زمانیکه بطور صحیح در آن سرمایه گذاری شود باعث افزایش ارزش محصول نهایی می گردد.نام تجاری کوکا کولا دارای ارزش بالغ بر84 میلیارد دلار است که طبق اظهار یک شرکت مشاور جهانی در زمینه نامهای تجاری مستقر در نیویورک این میزان سهم بزرگ 95 درصدی سرمایه ها،بازار شرکت کوکاکولا را تشکیل می دهد.ارزش برند بعنوان یکی از موضوعات مهم در مدیریت بازاریابی از سال 1990 مطرح شده است.روشها و سیاستهای قیمت گذاری که در نتیجه رقابت در بازار بعنوان ابزاری قدرتمند به بقا و سودآوری شرکتها کمک می کنندآیا قادر به ارتقاءارزش برند خواهند بود؟نگرش و ادراک مصرف کنندگان به هنگام خرید نسبت به قیمت و برند محصولات چگونه است؟آیا کیفیت در یک برند مشهور جایگاهی دارد؟میتوان اینگونه پاسخ داد که با روشهای قیمت گذاری علمی و اتخاذ تدابیر و سیاستهای لازم در قیمت گذاری ارزش برند را به گونه ای ارتقاء داد که کیفیت را نیز در بر داشته باشد.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.