جايگاه ايران در نوآوري و رقابت‌پذیری جهاني

دكتر محمدرضا بختياري
عضو هيات علمي سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران
نوآوري در معناي عام خود عبارت است از فرآيند تبديل ايده يا اختراع به كالا يا خدمت، به‌طوري كه ارزش بيافريند يا مشتري براي آن پول بپردازد. به عبارت ديگر كالا يا خدمتي كه در حوزه‌هاي فناوري يا ساير حوزه‌ها براي اولين بار مطرح شده و درآمدزايي ايجاد كند، نوآوري محسوب می‌شود. حال چنانچه كل نوآوري‌هايي را كه در يك كشور ايجاد شده و براي كشور ثروت‌آفريني كرده در نظر بگيريم، می‌تواند عاملي باشد براي جايگاه ارتقاي آن كشور در بازار رقابت جهاني. اما نوآوري تنها يكي از عواملي است كه رقابت‌پذیری كشورها را در سطح بین‌المللی افزايش می‌دهد وعوامل مهم ديگري نيز مطرح است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
روزنامه دنیای اقتصاد – اخبار بخش مدیران