شعاع اندیشه و شهود در حکمت سهروردی

“بنام آنکه جان را فکرت آموخت”

“شعاع اندیشه و شهود در حکمت سهروردی”

حکمت ایرانی پیش از ورود اسلام ، دارای سه بعد شریعت (زردشتی)،طریقت (مهرپرستی) و حقیقت (حکمت خسروانی یا سیمرغی) بود . حکمت سیمرغی نخستین بار به وسیله فردوسی رواج پیدا کرد و سپس شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) به طور کامل اندیشه خسروانی یا سیمرغی را ارائه کرد. ایرانیان باستان دارای حکمت و طریقت «توحیدی»،«عرفانی» و «اخلاقی» بودند که بعدها با ورود اسلام،این شریعت، طریقت و حقیقت به شکل دیگری درآمد و حکمت اشراق را ایجاد کرد. به اعتقاد سهروردی جوهر عرفانی اسلام،حکمت اشراق است و این حکمت نیز تلفیقی از اندیشه نوریه ایرانی،عرفان اسلامی و اندیشه افلاطونی است .

سالها پیش که برای تدریس درس «تفکر سیستمی ، مدیریت آشفتگی و پیچیدگی» در سازمان مدیریت صنعتی – نمایندگی استان زنجان رفته بودم ، احساس ادای دین به فرزانه و حکیم قرن ششم هجری نمودم. به تعبیر اندیشمند گرانمایه و فیلسوف و حکیم معاصر آقای غلامحسین ابراهیمی دینانی،اگر کسی بخواهد «ایران» و «اسلام» را توامان و همزمان درک نماید می باید سهروردی را درک کند.

برای تنظیم این مختصر از آثار سهروردی پژوهان معاصر بهره برده ام و هیچ نکته ای از حقیر نیست. بیش از 80 درصد مطلب از نوشته های آقای ابراهیمی دینانی و باقی مطلب از آقایان یحیی یثربی، سید حسین نصر، حشمت اله ریاضی و حسن سید عرب می باشد.

در سالهای اخیر که توفیق گفت وگو و بهره گیری از استاد ربانی خویش مرحوم آقای سید منیرالدین حسینی شیرازی(ره) را داشته ام ، به گمان اینجانب «فلسفه شدن» میتواند زمینه بالنده سازی و حکمت را در ایران اسلامی و جهان پیرامون فراهم آورد . چنین می اندیشم که «حکمت خسروانی» ، «حکمت اشراق» و «فلسفه شدن» در یک پیوستار تکاملی قرار دارند.

در پایان امید آن دارد، که امواج اندیشه ورزی تعالی جو در جامعه ما و دیگر جوامع بشری در ورای امواج سهمگین تجحر و درماندگی جلوه گر و نوید صبح روشن خردورزی تعالی جو را نشان دهد . ان شاءالله

“سید جعفر مرعشی”

1393/10/08

 ———————————————————————————————–

دانلود مقاله

Read more …

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
RSS(مقالات)