ارایه یک چارچوب مناسب جهت اندازه گیری عملکرد بازاریابی ادارات پست گیلان با رویکرد DEA و رتبه بندی آنها با استفاده از روش AHP

تاریخ درج مقاله : امروز , 04 آبان 1392

نویسندگان :

دکتر سید یحیی سید دانش

استادیار دانشگاه پیام نور مرکز رشت
دکتر نرگس دل افروز

استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
علی رفعتی

دانشجوی كارشناس ارشد مديريت بازرگانی  – بازاريابی

TMBAچکیده :
ارزیابی عملکرد فرآیندی است که ار طریق آن میتوان اطلاعات مفید و سودمندی در خصوص چگونگی انجام موثر کارها برای تقویت رفتار های مثبت و حذف رفتارهای نامناسب و غیر ضروری بدست آورد. به عبارت دیگر ارزیابی عملکرد به معنای اطمینان از مطابقت عملکرد با برنامه، و مقایسه عملکرد واقعی با اهداف از قبل تعیین شده می باشد که اگر تفاوت قابل ملاحظه ای بین اهداف مورد انتظار و عملکرد واقعی وجود داشته باشد باید اقدامات اصلاحی انجام پذیرد. به کمک ارزبابی عملکرد است که مدیریت نسبت به نحوه تحقق هدف ها و انجام فرآیند ها به شیوه مورد انتظار آگاهی یافته و قدرت پیگیری و در صورت لزوم سنجش و اصلاح آنها را پیدا می کند. بطور کلی می توان مقصود از اجرای برنامه ارزیابی را شناسایی وضع موجود ، تعیین نقاط ضعف و قوت در ایفای وظایف و مسئولیتها در بهبود وضع کار آنها دانست و در حقیقت هدف اصلی باید راهنمایی و ارشاد سازمان باشد و بدین ترتیب درجه کارآمدی و بازده سازمان بالا خواهد رفت.

واژگان کلیدی : تحلیل پوششی داده ها, فرآیند تحلیل سلسه مراتبی , ارزیابی عملکرد, سنجش کارایی

مقدمه
از ویژگی های دنیای امروز، یکی افزایش سطوح رقابتی و دیگری کاهش وجود منابع می باشد. توجه به این نکته که منابع کمیاب هستند نه تنها اهمیت علمی دارد بلکه سیاستگذاران نیز با توجه به این نکته تلاش می کنند که با صرف بهینه از منابع کمیاب به نتایج مورد نظر و قابل قبول دست یابند از طرفی با افزایش سطوح رقابتی ، سازمانهایی که خواهان  افزایش سهم بازار ، سودآوری و اصولاً  بقاء در محیط های پیچیده امروز هستند، باید خود را با تغییرات و شرایط محیطی وفق دهند که برای دستیابی به این اهداف، سازمانها نیازمند استفاده از ابزار و تکنیک های علمی و نوین هستند. یکی از این تکنیکهای علمی به کار بردن مدل های تحلیل پوششی داده ها(DEA) در ارزیابی دقیق تر و علمی تر عملکرد سازمانها ست.
با ارزیابی عملکرد ، نقاط قوت مشخص و نقاط ضعف شناسایی می گردند و با رفع نقاط ضعف ، کارآمد سازی واحدها امکان پذیر می گردد. در این راستا کارآمدسازی  واحدهای اقتصادی اهمیت فوق العاده ای دارد چرا که واحدهای کارا، هم منابع را هدر نمی دهند و هم تخصیص آن منابع را به درستی انجام خواهند داد ]علی اکبر اسمعیلی ، زمستان 1388[.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.