مزايای مکالمه هوشمند در عصر جديد كسب‌وكار

نکات مدیریتی

مترجم: محیا کربلایی
تحلیلگر اقتصادی و کسب‌و‌کار
منبع: Wirtschafts Woche
در دوره‌ای که ماشین‌ها شروع به صحبت کردن با یکدیگر کنند، شرکت‌ها تنها سود خواهند برد. آنها می‌توانند با اتوماتیک‌سازی تبادل اطلاعات بین بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف، خدمات خود را بهبود بخشند و به نوآوری در کسب‌وکار خویش دست بزنند.
مدیران شرکت‌های ناوبری با این چالش آشنایی دارند؛ چراکه همیشه از خود می‌پرسند: بهترین روش برای بهینه سازی سفرها کدام است؟ شرکت لنتز ترانسپورت در هِسِن (Hessen) آلمان این سوال را با بهره‌گیری از روش موسوم به «ماشین به ماشین» M2M پاسخ گفته است. 
مدیرعامل این شرکت خودروهای خود را به سیستم موقعیت‌یاب M-Box مجهز کرده است که ابزاری از مجموعه پیشرفته تحلیل داده‌های موبیل زایت (MobilZeit) است. این سیستم موقعیت و سرعت کامیون را در هر لحظه از طریق GPS به سرور واقع در شرکت ارسال می‌کند. سرور پس از دریافت اطلاعات، به‌طور آنلاین موقعیت دقیق کامیون را روی نقشه زیر نظر می‌گیرد. به این ترتیب می‌تواند مسیر آن را حدس بزند و برایش برنامه‌ریزی کند.
از مهم‌ترین نکات آن این است که با استفاده از این روش، می‌توان هزینه‌ها را مدیریت کرد: اين سيستم بلافاصله پس از حرکت یا رسیدن راننده به مقصد، به بخش مربوطه در شرکت ایمیلی می‌فرستد که مسوولان آن بخش از این طریق می‌توانند برای سفر بعدی برنامه‌ریزی و از سفرهای خالی کامیون‌ها جلوگیری کنند.
متخصصان ارتباطات ماشین به ماشین، M2M را به یک مرکز تبادل اطلاعات تشبیه می‌کنند و اعتقاد دارند که در سال‌های آتی یکی از بزرگ‌ترین تحولات روز خواهد بود. در آینده احتمالا ارتباط ماشین‌ها از طریق شبکه‌های رادیویی و ماهواره‌ای بیشتر از ارتباط انسان‌ها خواهد بود. در سال گذشته، مرکز تحلیل داده آلمان، IDC، 5/8 میلیون ارتباط بین دستگاه‌ها و ماشين‌ها را به ثبت رسانده است. انتظار می‌رود در سه سال آینده، این میزان سه برابر شود و تا سال 2022 مطابق پیش‌بینی موسسه تحقیقات بازار این کشور، 650 میلیون ماشین به یکدیگر مرتبط شده باشند.
با این تحولات نه‌تنها ارتباطات دوربرد پیشرفته‌تر خواهند شد، بلکه شرکت‌ها نیز به موازات این پیشرفت در کسب‌وکار خود سود بیشتری می‌برند: با استفاده از M2M می‌توانند مراحل مختلف کارهای خود را اتوماتیک کنند، کارمندان را از انجام کارهای تکراری معاف كنند، به مشتریان خود خدمات بیشتر و جدیدتری ارائه دهند، خودروها و بارهاي خود را در مسيرهاي دور زیر نظر داشته باشند، میزان مصرف برق ساختمان‌های اداری را کنترل و مدیریت کنند و امنیت انبارهای تولیدات را تضمین كنند.
مدیر شرکت موبایل اکو معتقد است که ماشین‌های هوشمند به‌زودی جای خود را در زندگی روزانه ما باز خواهند کرد. وی می‌گوید: «در این طیف بی‌پایان M2M هر کسب‌وکاری می‌تواند برای خود جایی باز کند.» به‌عنوان مثال کشاورزی و دامپروری را در نظر بگیرید: در آن نه‌تنها می‌توان تراکتورها و کمباین‌ها را با یکدیگر مرتبط و هماهنگ کرد، بلکه زمان مناسب تخلیه مخازن آنها را نیز می‌توان برنامه‌ریزی كرد. نمونه دیگر در این صنعت زمان تولد یک گوساله است. 
به جای نگرانی و انتظارهای طولانی در محل، می‌توان به گردن گاو مادر یک حسگر متصل کرد که دائما علائم حیاتی حیوان را جمع‌آوری و به مرکز داده‌ها که در گاوداری واقع است، مخابره می‌کند. به محض اینکه گاو بیش از حد معمول تکان بخورد و یا نشانه‌ای بروز دهد، سیستم آژیر خطر را به صدا در می‌آورد و به تلفن دامپرور و دامپزشک پیام کوتاه ارسال می‌کند.
در کنار خواسته شرکت‌ها برای اقتصادی و به‌صرفه‌تر کردن مدل‌های کسب‌وکارشان، بازار روش‌های M2M در مباحث قانونی نیز داغ شده است. 
کمیته اروپا لزوم استفاده از سیستم اورژانس جدیدی، معروف به «ecall»، را در تمام خودروهایی که به بازار وارد می‌شوند، به وجود آورده است. زمانی‌که راننده دچار سانحه‌ای شود، این سیستم خود به خود مرکز اورژانس را مطلع می‌کند. در عین حال بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه خدمات درمانی از راه دور، فرصت‌های نوینی را در این زمینه پیش‌رو می‌بینند. 
به‌عنوان مثال یک شرکت مدیریت دارویی در شهر «درای‌آیش» (Dreieich) آلمان، با بهره‌گیری از سیستم اطلاع‌رسانی اورژانس GPS، خدمات خصوصی SOS جدیدی طراحی کرده است: استفاده‌کنندگان این خدمات که معمولا بیماران با ریسک بالا هستند (نارسایی‌های قلبی، ریوی، سنین بالا،…)، این امکان را خواهند داشت که در صورت بروز حادثه‌، با استفاده از این سیستم اورژانس، به‌طور اتوماتیک مرکز پزشکی را از محل خود با دقت فاصله تنها چند متر مطلع گردانند.
یکی دیگر از استفاده‌های متداول M2M، خودکار کردن فروش کالاست. یک شرکت تولیدکننده پیراهن در بیله‌فِلد آلمان با ابتکاری فروشگاه اتوماتیک پیراهن ‌به راه انداخته است. هر زمان روی پیراهن تاجری چیزی ریخته شود، تنها کافی است پیراهن جدیدش را بر تن کند. 
این دستگاه که مشابه دستگاه فروش خوراکی‌ها عمل می‌کند، با شرکت موبایل O2 همکاری می‌کند و مشتري مي تواند هزینه آن –حدود 50 یورو- را حتی از طریق سیم‌کارت پرداخت کند. با استفاده از M2M، اطلاعات فروش هر دستگاه و محل آن به شرکت توزیع‌کننده ارسال می‌شود تا جای هیچ محصولی در دستگاه اتومات خالی نماند.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
روزنامه دنیای اقتصاد – اخبار بخش مدیران