بررسي عوامل تاثير گذار بر پذيرش بانکداري الکترونيکي

عنوان مقاله: بررسي عوامل تاثير گذار بر پذيرش بانکداري الکترونيکي
مولفين: دكتر سيّد محسن علامه و سيّد محسن زارع (كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني دانشگاه اصفهان؛ S.Mohsen.zare@gmail.com)
موضوع: مديريت مالي
سال انتشار (ميلادي): 2008
وضعيت: تمام متن
منبع: مجموعه مقالات دومين كنفرانس جهاني بانكداري الكترونيكي، تهران: موسسه مطالعات بهره وري و منابع انساني 
تهيه و تنظيم: پايگاه مقالات علمي مديريت  www.SYSTEM.parsiblog.com
چکيده: پيشرفتهاي تکنولوژي چهره جهان را دگرگون ساخته است. در طول دو دهه گذشته صنعت بانکداري براي استفاده از فناوري اطلاعات (IT) سرمايه گذاري هاي زيادي انجام شده است. در پاسخ به قوانين جديد، رشد شبکه هاي جهاني و افزايش سطح درآمدها صنعت بانکداري تکنولوژي هاي جديدي را  با عنوان بانکداري الکترونيکي با  هدف دستيابي و حفظ مزيت هاي استراتژيک به کار مي گيرد. بانکداري الکترونيکي به فعاليت هاي مالي گفته مي شود که با استفاده از تکنولوژي الکترونيکي انجام مي گيرد. بانکداري الکترونيکي به بانک ها اين فرصت را مي دهد تا به نيازهاي متفاوت مشتريان در مکانهاي گوناگون به صورت همزمان پاسخ گويند. عليرغم ظهور اين سيستم هاي تکنولوژي در بانکداري، پذيرش اين تکتولوژي ها از طرف مشتريان دچار نوعي عقب افتادگي بوده و ميزان رشد افراد استفاده کننده از اين خدمات در حد انتظار نمي باشد (Flavian, et al., 2004). به همين منظور، هدف اين مقاله بررسي دلايل مقاومت مشتريان در برابر استفاده از بانکداري الکترونيکي مي باشد. در اين مقاله مدلي براي پذيرش تکنولوژي به صورت خاص در صنعت بانکداري الکترونيکي معرفي مي گردد. اين مطالعه چهار عامل خود کارآمدي کامپيوتري افراد، آموزش در بانکداري الکترونيکي، سهولت درک شده بوسيله افراد در استفاده از تکنولوژي بانکداري الکترونيکي، مرکز کنترل و ميزان تاثير آنها بر پذيرش و استفاده از بانکداري الکترونيکي را مورد بررسي قرار مي دهد. در ادامه نقش و تاثير متغيرهاي سن و جنس بر اين چهار عامل مورد کاوش قرار مي گيرد. نتايج اين تحقيق مي تواند مديران را در شناسايي عوامل تاثير گذار بر پذيرش و استفاده از بانکداري الکترونيکي ياري نموده و مسيري را براي تحقيقات آينده فراهم آورد.
واژگان کليدي :  بانکداري الکترونيکي ، پذيرش ، فناوري اطلاعات.

متن کامل مقاله