تحلیل اقتصادی تولید و بازاریابی نارنگی استان هرمزگان (مطالعه موردی شهرستان بندرعباس)

تاریخ درج مقاله : دیروز , 17 شهریور 1392

نویسندگان :

دکتر شهباز براهویی

زهرا چک
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
رشته مدیریت بازرگانی – تحول

TMBAچکیده :

مهمترين بخش اقتصادي كشور كه مي تواند تا ميزان قابل ملاحظه اي به افزايش حجم صادرات غير نفت ي كمك نمايد بخش كشاورزي است كه به علت امكانات و ظرفيت توليد و برتري نسبي محصولات كشاورزي همواره بيش از 1/3 سهم صادرات غير نفتي كشور را داشته است و بعنوان يكي از بخشهاي عمده در برنامه ريزيهايي مربوط به توسعه صادرات كشور تلقي مي گردد.

از مزيت هاي هرمزگان، همانند استان مازندران نزديكي به مرزهاي آبي و كشورهاي مصرف كننده مركبات مي باشد . اكثر مناطق مركبات خيز استان در شهرستانهاي ميناب، رودان و بخش سياهو هستند . كه فاصله آنها تا بنادر صادراتي كمتر از 100 كيلومتر مي باشد كه از اينجا دليل اهميت صادرات اين محصول روشن مي باشد . هدف از انجام اين مطالعه بررسي نواحي توليد مصرف هريك از نهاده ها، مسيرهاي بازررساني، تعيين حاشيه بازار، بهره وري توليد ، كارائي فني باغداران و ارائه راهكار در جهت بهبود بازاريابي محصول صادراتي نارنگي در سطح  شهرستان بندرعباس است . جهت انجام اين مطالعه از تابع توليد ، تابع مرزي تصادفي و مدلهاي بازريابي استفاده شده است . از دو روش پيمايشي و اسنادي جهت جمع آوري داده ها استفاده گرديد . نتايج نشان مي دهدكه باغداران در مصرف نها ده هاي آب، كود ريزمغذي كود حيواني و آ فت كش در ناحيه اول و در مصرف علف كش در ناحيه دو م ودر مصرف بقيه نهاده ها در ناحيه سوم هستند . ميانگين كارايي فني توليد كنندگان نارنگي در استان هرمزگان %87 مي باشد . 60 درصد بهره برداران مورد مطالعه زير 80 درصد كارايي دارند و 40 درصد بالاي 80 درصد كارايي فني را از خود نشان داده اند . حاشيه خرده فروشي 350 ، عمده فروشي 200 وكل 550 تومان، سهم توليدكننده 21/5 درصد، سهم عمده فروش 28/5 و سهم خرده فروش در قيمت خرده فروشي 50 درصد مي باشد همچنين با توجه به آمار موجود نارنگي سياهو در استان هرمزگان داراي برترين كيفيت توليدي در بين استانهاي توليد كننده مركبات است بايستي برنامه ريزي به گونه اي صورت پذيرد كه با توجه به استاندارهاي جهاني توليد با كيفيت تر شده و براي صدور به بازار جهاني مهيا گردد اينكار سبب افزايش قيمت توليد كنندگان، رغبت بيشتر آنان به توليد بيشتر و برتر و در آمدهاي ارزي مناسب براي مملكت خواهد شد .

واژگان كليدي: نارنگي، بازاريابي، بهره وري و كارائي

مقدمه :
بیش تر جمعیت استان هرمزگان، در بخش کشاورزی به کار مشغول اند. شکل چیره تولید کشاورزی در هرمزگان، گونه های صیفی و سبزی، مانند: گوجه فرنگی، بادمجان، پیاز، هندوانه، خیار، خربزه، بامیه، است. نخلستان ها، که حدود ۴۰ هزار هکتار از زمین های استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است و بیش از هفت میلیون اصله درخت خرما را در بر می گیرد، با توجه به شمار نخل ها و تولید سالیانه آن ها، از جایگاه خوبی بر خوردار است.  بیش از ۴ میلیون اصله درخت خرما، در شهرستان های میناب و رودان و بقیه در سایر نقاط هرمزگان کاشته شده است. بیش از صد گونه متفاوت نخل بومی در هرمزگان وجود دارد، که گونه های سرشناس آن، عبارت اند از: مهتری، شاهانی، خنیزی، زرک، هلو، مرداسنگ، آلو، مهتری، سلانی، سهمران، زامردان، پنجه عروس، نوعروس، . . .  مرکبات استان هرمزگان زمین های پهناوری را به خود اختصاص داده و فرآورده های آن شامل پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموشیرین، گریپ فروت و نارنج می شود. لیموترش از آن دسته مرکباتی است که در رودان به دلیل آب و هوای مناسب، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است از نظر میزان تولید، دارای اهمیت است و به عنوان فرآورده پایه استان به شمار می رود، . مرکبات استان هرمزگان مانند نارنگی ناحیه سیاهو و لیموترش شهرستان رودان از مرغوبیت و شهرت ویژه ای برخوردار بوده و می توانند با مرکبات دیگر نواحی کشور رقابت کنند. فرآورده های دیگر کشاورزی استان هرمزگان، عبارت اند از: حنا، تنباکو، یونجه، انبه، حبوبات، سنجد و سیب زمینی، که ۴ تا ۵ هزار هکتار از زمین های استان به کشت آن ها اختصاص دارد.

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.