مديريت بازار و مشتری

منبع:www.drroosta.com

دكتر احمد روستا

ارزیابی محیطی
ارزیابی محیطی یكی از مهمترین پیش نیازهای استراتژی تحول میباشد و شامل مطالعات و ارزشیابی مداوم و منظم عوامل رقابتی ، تكنولوژیكی ، اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، قانونی و حتی اقلیمی میگردد.  نتیجه ارزیابی محیطی شناسائی مجموعه ای از فرصتها ، تهدیدها ،‌گرایشات و تحولات است كه خود نیاز به تحول را مطرح میسازند.
تعیین خلاء كارآئی
در این مرحله مقایسه ای بین سطح كارائی بازاریابی فعلی بنگاه و سطح مطلوب بعمل میآید تا خلاء كارآئی شناخته شود.  معمولا“ خلاء كارآیی بازاریابی ناشی از تحولات اساسی و پیش بینی ندشه در محیط بیرونی و بویژه بازار میباشد و یا ممكن است حاصل سهل انگاریها و بی توجهی های مدیریت باشد.
تعیین مسائل و موانع و مشكلات
تحول بدون شناخت موانع و مسائل و مشكلات مربوط به آن هرگز هدر دادن منابع و وقت و انرژی است.  یكی از مهمترین گامها برای تحول بررسی و مطالعه و درك كلیه موانع و مسائل برای ایجاد تحول در بنگاه و از جمله در فعالیتهای بازاریابی آن بنگاه میباشد.  با شناخت و تعیین این موانع و مسائل و رفع آنها سرعت تحول افزایش می یابد. 

هدف گذاری و تعیین استراتژی تحول
تعریف و تعیین هدف های تحول و مسیر و راه كارهای آن یكی از حیاتی ترین گامهای هر نوع تحول در مدیریت بازار و مشتری است.  در شرایط رقابتی آینده لازم است تا اهداف بازاریابی بنگاه ها به روشنی بیان شده و راه كارهای اصولی با توجه به هدفهای تعیین شده و مقتضیات بنگاه و شرایط محیطی ارائه شوند.  هدفها و راه كارها باید بصورت بلند مدت، میان مدت و كوتاه مدت مشخص گردند و ارتباط آنها نیز به درستی دیده شود.
هدفهای بازاریابی باید از ویژگیهای زیر برخوردار باشند.
     به نیازهای واحد بازاریابی توجه داشته باشند.
     قابل اندازه گیری و ارزیابی باشند.
     قابل دسترس باشند.
     در ابعاد زمانی گوناگون تعریف شوند.

اجراء
برای اجرای هرگونه برنامه تحول لازم است تا علاوه بر آموزش و آگاه كردن نیروها در مورد حوزه تحول ، شرایط بستر سازی و آماده سازی و پذیرش نیز فراهم آید.  ایجاد فضای هم پذیری، انگیزشی و درگیر شدن باعوامل تحول آفرین میتوان اجرای برنامه های تحول را تسهیل و تسریع نماید.
برای اجرای برناه تحول لازم است تا تحولات در حوزه ای محدود و بصورت نمونه صورت گرفته و با شناسائی موانع و مشكلات و نارسائیها مرحله اجرای نهائی دنبال شود.

ارزشیابی و پیگیری
داشتن سیستم ارزشیابی و پیگیری تحول در حوزه مدیریت بازار و مشتری بر اساس بعضی شاخص ها و معیارها میتواند كاستیها را شناسائی كرده و با اصلاحات لازم فرآیند تحول بهتر و مؤثرتر دنبال شود.
برای ارزیابی تحول درحوزه مدیریت بازار ومشتری عوامل زیر مفید خواهند بود:
     بررسی و ارزیابی شاخص رضایت مشتریان.
     بررسی و ارزیابی میزان فروش و سهم بازار و سهم نسبی بازار.
نتیجه تحول
تحول در حوزه مدیریت بازار و مشتری میتواند در اركان بازاریابی نوین صورت گرفته و ارزیابی شوند كه عبارتند از:
     بازار شناسی ـ  شیوه ها ، ابزارها و تكنیكهای تحقیقات بازاریابی و سیستم اطلاعات بازار.
     بازار سازی  ـ  ایجاد و افزایش سهم بازار با استفاده از ابزارهای بازاریابی بعضی محصول، قیمت، توزیع و ترویج و تبلیغ و ایجاد جایگاه مناسب.
     بازارداری ـ حفظ سهم بازار و موقعیت و جایگاه خود در بازار و ایجاد ارتباط پایدار با مشتریان و ایجاد مشتریان وفادار.
     بازار گرایی‌  ـ مدیریت بازار و بازاریابی شامل برناه ریزی، اجرا و نظارت و كنترل امور بازاریابی در بازارهای داخلی و خارجی و اداره واحد امور بازاریابی برای دستیابی به مزیت رقابتی.

[ شنبه 1393/05/18 ] [ 23:15 ] [ کاویانی نیا ]