ساختار سازمانی و توانایی های بازاریابی ویژه در SME

نویسندگان:

پگاه امیرچقماقی

دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
جناب دکتر براهویی

TMBA چکیده:
هدف:این مقاله قصد دارد مدل مفهومی طراحی ساختارسازمانی که برخی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد استراتژی را تشکیل می دهد,را گسترده کند.این تحقیق همچنین قصد دارد که فعالیت های داخلی و فرایندهای مربوط به توسعه محصول جدید را تشریح کند و تصمیمات و بازاریابی حاصل از پراکندگی این فعالیت ها را در بین این منطق عملیاتی,ارزیابی کند.
نگرش:تحقیق از بین 424 کارخانجات تولیدی مبلمان انجام شده است که در مجموع 8فرضیه هدفگذاری شده و کاربرد مدلسازی معادله ساختاری مورد ازمایش قرار گرفته است.
یافته ها:مهمترین یافته از بین یافته های مطالعه این بود که روابط  و فرایند های درون سازمانی به مطالعه ساختار سازمانی مربوط می باشد.این نتیجه حاصل شده است که پراکندگی فرایند توسعه محصول جدید تصمیمات بازاریابی,تاثیر مثبتی بر توانایی ساختار بازاریابی خواهد گذاشت.
نتایج نشان می دهند که پراکندگی فرایند توسعه محصول جدید(NPD)و تصمیمات بازاریابی,توسعه قابلیت های بازاریابی را تنها در سازمانهایی تحت تاثیر قرار می دهد که دارای روابط داخلی قوی هستند.این مقاله همچنین دریافته است که طراحی داخلی سازمان ,روابط بین پراکندگی تصمیمات بازاریابی و فرایند های NPD را در زمینه توانایی های به خصوص,تحت تاثیر قرار نمی دهد.
حدود و مرزهای تحقیق:تحقیق برروی مطالعه شرکت های مبلمان سازی کوچک و متوسط برزیلی تمرکز دارد و شرکت هایی که می توانند فرایند جمع اوری اطلاعات را به صورت تک منبعی انجام دهند.
پیامدها:یافته ها دستورالعمل های یکپارچه سازی را فراهم می سازد.اینگونه به نظر می رسد که در تصمیمات بازاریابی,یکپارچگی بالای مناطق بستگی به پراکندگی فرایند های NPD دارد.پراکندگی در NPD ,فعالیت منتشر شدن است.اینگونه یافت شده است که پراکندگی بالا در فعالیت های بازاریابی برروی توسعه محصول تاثیرگذار است.
اصالت و ارزش:یافته های مقاله تاثیرات طراحی سازمانی برروی توسعه قابلیتهای برنامه ریزی و برروی کاربرد استراتژی های بازاریابی را تایید می کند.

 

واژگان کلیدی: ساختارهای سازمانی, قابلیتهای بازاریابی, عملیات درون سازمانی, موسسات کوچک تا متوسط, برزی

مقدمه:

درک فرایندهای عملکرد استراتژیک یکی از اصلی ترین چالش های اکادمیک و حرفه ایی در تجارت است(Hrebiniak,2005).در تجزیه وتحلیل,اجزا و عوامل عملکردی,ساختار سازمان ها به عنوان عنصر اساسی در استراتژیک موفق شناخته شده است(Olson et al,2005).مطالعات برروی روابط بین طراحی ساختار سازمانی و تاثیرش برروی استراتژی اغلب در ادبیات استراتژی(e.g. Nutt,1983;Skivington anDaft,1991;Hrebiniak,2006;Anand and Daft,2007) وبازایابی(e.g.Gupta et al.,1986;Ruekert and  Walker,1987a,b;Achrol,1997;Montgomery
Webster,1997,Hughes and Morgan,2007) اشکار می شود.
در مقام تقابل و تعارض,مطالعه بیان می دارد,روابط بین عوامل طراحی سازمان که دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند شامل موارد ذیل است:فرایند ها و روابط درون سازمانی و تاثیرشان برروی توسعه استراتژیک قابلیت های بازاریابی.اگرچه انالیز ساختارسازمانی معمولا تمرکزاولیه ایی برروی تحقیقات استراتژیک دارد اما از سال1980به بعد این تجزیه و تحلیل براساس فرایندهای عملکردی طبقه بندی شده است.مطالعات بااین تمرکز جنبه هایی مانند تمرکز,فرمولسازی و خصوصی سازی شاخص هارا توط استراتژی اجرایی بین داشته اند.در شرایطی که سازه اصلی این مطالعات در تجزیه وتحلیل ساختارهای سازمانی در شکل دهی فرایند سازمانی و در توسعه منابع و قابلیتهای استراتژیکی به شمار می روند.
دیدگاه استراتژی در بین انواع مختلفی از ایده ها توسعه یافته است:
1-همبستگی ایجاد شده بین تصمیم گیری های متمرکز و پیچیدگی استراتژی (Nutt,1983)
2-تجزیه وتحلیل سطوح مختلف تمرکزگرایی در تصمیم گیری بین واحد های تجاری سازمان و تفاوت های موجود در تاثیرگذاری های حاصل از نتایج (Gupta,1987)
3-ساختارهای مختلف سازمانی که با استراتژی های متنوع در واحدهای تجاری مختلف موجود در یک سازمان همراه شده است (Govindarajan,1988)
4-عوامل و فاکتورهای ساختارسازمانی و تاثیرش برروی فرایند تصمیم گیری استراتژیک (Wally and Baum,1994)

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.