بازاریابی اجتماعی، حوزه ای نوین در مقوله بازاریابی

تاریخ درج مقاله : امروز , 26 تیر 1393

نویسندگان:

دکتر روزبه حبیبی استادیار دانشگاه پیام نور  
علی پورجعفر دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

TMBA چکیده:
با توجه به افزايش روزافزون رقابت توليدکنندگان و نيز گسترش بازار مصرف محصولات و خدمات و پيشرفتهاي علمي و فني، فرصتي فراهم است تا کارشناسان امور تجارت و بازاريابي با استفاده از روشهای جدید و امکانات موجود از اين وضعيت بهره جسته، با جلب رضايت مشتريان فعلي و بالقوه وضعيتي ايده آل براي سازمان فراهم کنند.
فعالیتهای رفتاری زندگی روزمره ما بصورت چشمگیری متاثر از نقش بازاریابی محیط اطراف ما بوده و در روند زندگی ما نقش بسزایی را ایفا میکند. بی شک، عاملی که بعنوان پل ارتباطی میان فعالان تجاری با مصرف کنندگان می باشد ، فعالیت بازاریابی است. یکی از عواملی که باعث موفقیت در بازاریابی و بازاریاب حرفه ای می شود میزان سرعت، دقت، صحت و فراوانی اطلاعات بازار است. بازاریاب می کوشد تا با روشها و طرق مختلف به جلب رضایت مشتری و در نهایت فروش و سودآوری بیشتر دست یابد. از راههاي مختلفي مي توان رضايت مشتري را جلب کرد، از جمله: به وسيله کاهش هزينه هاي خريد مشتري ، صرفه جويي در وقت مشتري از راه خدمت رساني سريعتر، عرضه محصول طبق خواست مشتري با قيمت مناسب و …
 یکی از اساسی ترین موانع موجود در سر راه رسیدن به جلب رضایت مشتری ، همانا  توجه به جنبه های مختلف جذب، نحوه ارتباط با مشتریان و در نهایت، امکان حفظ مشتری است. به رغم پیشرفت تکنولوژی و گسترش و بهبود سیستم ها و روش های تولید و افزایش رقبا و تنوع محصولات تولیدی ، بالا رفتن سطح آگاهی مشتریان و بسیاری از عوامل دیگر نیز به این مشکل دامن زده و د نهایت جذب مشتری و مهم تر از آن حفظ و نگهداری آن به عنوان مشتریان وفادار را سرلوحه دغدغه های مدیران امروزی قرار داده است. يکي از ابزارهاي مهمي که مي تواند در اين راه کمک موثري باشد، استفاده از ابزار بازاریابی اجتماعی است. لذا بدین سبب تولیدکنندگان و سازمانها پا به حوزه های جدیدی نهادند که از آن جمله می توان به بازاریابی اجتماعی اشاره نمود. در این حوزه از علم جدید کوشش میگردد که با بهره گیری از علوم و فنون بازاریابی تجاری، در کنار تحقق مقاصد اجتماعی به اهداف حوزه های اجتماعی نیز توجه گردد. بر این اساس مدیران و فعالان بازاریابی می بایست در راستای استراتژیها و راهبردهای بازاریابی سازمان متبوع خود علاوه بر لحظ نمودن خواسته ها و نیازهای مشتریان خود به مسایل و منافع جامعه در کوتاه مدت، میان مدت و بلتند مدت نیز توجه وافری داشته و در اقدامات بازاریابی خود این موضوع را مدنظر قرار دهند.

واژگان کلیدی: بازاریابی ، بازاریابی اجتماعی ، سلامت اجتماعی ، ارزش نام تجاری

مقدمه:
مقوله فروش به عنوان عاملی اساسی در حیات یک سازمان تولیدی یا تجاری مورد توجه ویژه شرکتها بوده و رشد در آن به منزله احیاء کننده  حیات سازمان و تسریع کننده روند رشد و تضمین کننده تعالی سازمان می باشد. از آنجاییکه  انسانها در زندگی خود با نیازهای بیشماری روبرو هستند لذا فروش به عنوان عاملی در جهت رفع این نیازها می باشد که بازاریابان برای رسیدن به آن و رفع نیازها و خواسته های مشتریان با بهره گیری از علوم و  فنون بازاریابی به تلاش و تکاپو مبادرت می ورزند. البته بسیاری از مردم در تعریف بازاریابی آنرا پیشبرد فروش و تبلیغات تلقی می‌کنند و استدلال می‌کنند که شرکت‌ها همواره به دنبال فروش چیزی به مشتریان هستند. در صورتی که فروش تنها بخش کوچکی از وظایف بازاریابی را تشکیل می‌دهد یکی از مهمترین هدفهای بازاریابی توجه به رفع نیازهای مشتری و جلب رضایت آن است. چراکه اگر مشتریان ما رضی باشند امکان حفظ آنان به عنوان مشتریان وفادار بیشتر شده و همانطور که میدانیم هزینه حفظ یک مشتری ، یک پنجم هزینه جذب یک مشتری جدید است. پس در اینجا معنا و مفهوم اصلی بازاریابی پررنگ تر و ملموستر نشان داده شده است و این واژه نباید با معنا و مفهوم قدیمی خود که همانا “فقط فروش” اشتباه گرفته شود.
در بازاریابی هدف اصلی مساله رضایت مشتری است که در جهت نیل به این مهم می بایست به صورت تار و پود شرکت درآید. رضایت مشتری به بخش بزرگ و مهمی از پروند حیات شرکت ها در می آید و همانند فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعاتی و برنامه ریزی استراتژیک، جزء جدانشدنی شرکت می گردد. امروزه توجه اصلی در  بازاریابی نوین به جای اینکه همچون قدیم در جستجوی مشتری برای محصولات تولید شده خود بود به سوی تامین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری است تا به سمت محصول تولید شده یا خدمت قابل ارائه جلب گردد. توجه به تامین نیاز و جلب رضایت مشتریان با رویکرد ایجاد ارزش برای مشتری ، اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط فیلیپ کاتلر با عنوان بازاریابی اجتماعی مطرح شد و با ترکیب مفاهیم مربوط به اصول و فنون بازاریابی تجاری و کاربرد ابزارها و فنون تبلیغات در کنار تغییرات اجتماعی ، اصول این بحث را پایه گذاری نمود. در سال 1970 درحالي که زمزمه هائي راجع به آسيب پذيري محيط شنيده مي شد برخي نويسندگان بر بحران مصرف منابع، بدون در نظر گرفتن مصلحت اجتماعي تاکيد کردند.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.