تبیین مفهوم کارایی و بهره وری راهی کلیدی برای ماندن در بازار

تاریخ درج مقاله : امروز , 18 تیر 1393

نویسندگان:

علی امامی میبدی
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
عارف بهروز
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی

TMBA چکیده:
به طور کلی هر بنگاه های تمایل دارد در بازار در رأس باشد از این رو  بنگاه در صنعت و بازار باید در مورد هزینه و فرآیند تولید خود اقدام به بررسی مبنایی کند و هزینه های خود را در مقایسه با سایر بنگاه های به حداقل برساند، از این رو تبیین مفهوم کارایی برای بنگاه امری است ضروری.
از این رو در این مقاله اقدام به بررسی و تعریف مبنایی انواع کارایی ها و بهره وری شده تا از این طریق راهی صحیحی را برای تصمیم گیران بنگاه ها در صنعت و بازار نشان دهد، تا از این طریق بتوانند بنگاه های خود را از نظر اقتصادی به درجه ی برسانند که در مقایسه با سایر رقبای خود در صنعت در مرتبه ی بالاتری قرار گیرند.
از این رو با توجه به مفهوم کاریی ها و بهره وری توسط شاخص مالم کوئیست این نتیجه براشت شده که در صورتی که بنگاهی در صنعتی که N بنگاه وجود دارد کاراتر باشد موفقیت بیشتری در ماندن  و پیروزی در بازار دارد.

واژگان کلیدی: کارایی، بهره وری، بازار، موفقیت، هزینه های تولید.

مقدمه:
عوامل بسیاری در تعریف و دیدگاه های مکاتب مختلف نسبت به بهره وری (Productivity) مؤثّرند. بهره وری، از گذشته، مورد توجّه صاحب نظران ومحققان رشته هایی مانند اقتصاد، روان شناسی صنعتی و سازمانی، حسابداری و نیز فیزیکدانان، مهندسان و مدیران بوده است که درک و دانش، تجربه، زمینه ها و شرایط محیطی متفاوت آنها، موجب تعریف وتفسیرهای مختلف از بهره وری در رشته های مختلف علمی شده است.
بهره وری، نسبت میان مقدار کالا و خدمات تولید شده (برون داد) و میزان منابعی که برای تولید آنها مورد استفاده قرار گرفته (درون داد) است را مورد بررسی قرار می دهد. در این تعریف منابع شامل همه منابعی که برای مدیران قابل دسترسی هستند (اعم از نیروی انسانی، سرمایه، مواد خام تولیدی، زمان، علم و فنّاوری های نوین و… است.
در برخی از تعاریف بهره وری به دو مفهوم کارایی» و اثربخشی» اشاره شده است و بهره وری را حاصل جمع این دودانسته اند. به طور خلاصه در مورد تعریف اثر بخشی و کارایی به عنوان مفاهیمی اصلی در شناخت بهره وری می توان گفت اثربخشی» (Effectiveness) به طور سنتی به عنوان تحقّق اهداف یک سازمان، تعریف شده است وکارایی» (Efficiency) که مفهوم بسیار نزدیک به بهره وری دارد به عنوان استفاده درست از منابع تعریف شده است. با توجّه به این دو تعریف، می توان بهره وری را درست انجام دادنِ کار درست» تعریف کرد که دو مفهوم کارایی و اثربخشی را با هم در برمی گیرد(مبینی، 1387).
از این رو در این مقاله ابتدا به بررسی ضرورت و اهداف تحقیق شده و سپس به تبیین مفهوم انواع کارایی ها و بهره وری از طریق شاخص مالم کوئیست شده است و پس از آن از نظر تئوریک و برداشت مفهومی از تعاریف اقدام به بررسی رابطه ی کارایی  و ماندن یا پیروز شدن در بازار می شود

 

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.