معرفی بازاریابی بیمارستان و مراکز خدمات درمانی و کاربرد آن

تاریخ درج مقاله : امروز , 05 تیر 1393

نویسندگان :

دکتر محمود محمدیان
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده مدیریت و حسابداری
آتنا باستانی
کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبایی
atenabaastani@gmail.com

TMBA چکیده:
هدف این مطالعه ضمن معرفی و مروری بر رویکردهای گذشته بازاریابی در خدمات درمانی ،ارائه ی راهکارهایی جهت افزایش بهبود خدمات و استفاده از اصول بازاریابی صحیح در مراکز خدمات بهداشتی و درمانی به منظور افزایش توانایی رقابتی سازمانها در بازارهای داخلی و بین المللی بوده است.
در این مقاله سعی بر این است تا ضرورت و مزایای استفاده از  رویکرد بازاریابی خدمات در بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی بیان شود و نهایتا با مروری بر مبانی نظری و روشهای به کارگرفته شده در سایر کشورها این نتیجه حاصل شده که استفاده از تکنیک های بازاریابی می تواند در ایجاد مزیت رقابتی و افزایش سودآوری و رضایت مشتری موثر باشد.

واژگان کلیدی: بازاریابی بیمارستان،بازاریابی خدمات،آمیخته بازاریابی،رضایت مشتری،medical marketing

مقدمه:
در دنیای پر از رقابت امروز، بازاریابی یکی‌ از نیازهای اساسی‌ هر سازمان برای بقا و بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده است.عدم توجه به بازاریابی در سازمان‌های غیر تجاری باعث به هدر رفتن منابع و یا صرف هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی مضاعف میشود.مدیران امروزه در همهٔ سازمان‌ها ناگزیرند از اصول بازاریابی برای ارائه‌ خدمات و ارضای نیاز مشتریان خود کمک بگیرند.بازاریابی مختص به واحد‌های تجاری نیست همهٔ سازمان‌ها با هر هدفی‌ که داشته باشند نیاز به تعیین هدف،برنامه‌ریزی ، اجرای صحیح و کنترل دارند. اصول بازاریابی میتواند در سازمانهای خدماتی ،غیر تجاری و غیر انتفاعی هم به کار گرفته شود.
بیشتر مراکز و سازمان‌های غیر تجاری از جمله بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نظر مساعدی به بازاریابی ندارند و بعضی حتی آنرا مغایر با اخلاق حرفه ای‌ میدانند که از عدم آگاهی‌ نسبت به مفهوم بازاریابی سرچشمه می‌گیرد.بازاریابی تا جایی برای ارائه دهندگان خدمات درمانی نا آشناست که بسیاری از پزشکان بازاریابی را برابر با تبلیغات می‌دانند، درحالی که بازاریابی رویکردی جامع با هدف ارضای نیاز مشتریان دارد .
مراکز و سازمان‌های غیر تجاری نیاز شدیدی به یک برنامه ی موثر بازاریابی دارند نه اینکه صرفا در مراحل انتهایی تولید خدمات خود شروع به تجزیه و تحلیل بازار هدف کنند این روش گرایش بازاریابی نیست. به بیان دیگر بازاریابی صرفاً تبلیغات نیست. بلکه رفع نیازها و خواسته‌های مشتریان به شیوه ای‌ برنامه‌ریزی شده است.بازاریابی یک فرایند شامل تجزیه و تحلیل فرصت‌های بازاریابی، جستجو و انتخاب بازارهای هدف،طراحی استراتژی‌های بازاریابی،برنامه‌ریزی و سرانجام سازماندهی ،اجرا و کنترل کلیه فعالیت‌های بازاریابی است.(روستا ، ابراهیمی، ونوس، ۱۳۸۷ ص ۷۴)
به علت وجود نیاز های مختلف و عوامل محیطی منحصر به فرد و همچنین اصول اخلاق حرفه ای در میان پزشکان و پیراپزشکان، بازاریابی در این حوزه دارای پیچیدگی ها و زوایای گوناگون است که شناخت و توجه به این عوامل می تواند از عوامل تاثیر گذار بر فرایند بازاریابی در خدمات بیمارستانی باشد.
متاسفانه در ایران با در اختیار داشتن کادر پزشکی ماهر و دلسوز ، اقدامات کافی برای انجام تحقیقات بازار و شناخت نیازها و خواسته های بیماران مراجعه کننده صورت نمی گیرد و همین باعث شده تا خدمات درمانی در بیمارستان ها و مطب های خصوصی تنها معطوف به درمان بیماری باشد و اقدامات لازم و کافی برای رضایت بیمار قبل و بعد از شروع فرایند درمان صورت نمی پذیرد.به علاوه شاهد سردرگمی ، اتلاف وقت و هزینه ،کارکرد غیرمنعطف بخش اداری و پذیرش ،عدم هماهنگی و ازدحام و فضایی پر از استرس برای بیماران و حتی پزشکان هستیم.
محیط بیمارستانی و مراکز درمانی به خودی خود از محیط های پر استرس و ناآرام به حساب می آیند. نگرانی بیمار،احساس ناامنی ناشی از بیماری ،روابط قراردادی ،دکوراسیون و رنگ آمیزی ها،مشاهده ی چهره های ناشناس، فریاد بیماران دیگر،مشاهده ی مرگ دیگران و… همگی از موانعی هستند که جلب رضایت بیماران را بدون استفاده از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت بازاریابی با مشکل مواجه می کنند.
با استفاده از تکنیک های بازاریابی می توان به بررسی کاستی ها و همچنین نقاط قوت سازمان پرداخت و با مطالعه ی دقیق بازار هدف بسیاری از این قبیل مشکلات را رفع کرد.توجه به نیازهای مشتریان و مشتری مداری از راه های افزایش اعتماد و افزایش تعداد مراجعین ،ارزیابی مثبت  و ایجاد جایگاه مناسب برای مراکز درمانی می باشد.
در این مقاله سعی‌ بر این است تا ضمن روشن سازی مفهوم بازاریابی و کاربردهای آن در خدمات درمانی،راهکارهایی جهت بهسازی خدمات درمانی در ایران ارائه شود تا مورد استفاده ی فعالان در زمینه ی سلامت قرار بگیرد و شروعی برای انجام فعالیت‌های بازاریابی هدفدار در بیمارستانهای دولتی و خصوصی و دیگر مراکز درمانی و بهداشتی،برای ارتقای خدمات و بهبود نظام سلامت باشد.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.