بررسي ابعاد پداگوژيکي اسلامي کردن برنامه‌هاي درسي دانشگاهي در حوزه علوم انساني

بررسي ابعاد پداگوژيکي اسلامي کردن برنامه‌هاي درسي دانشگاهي در حوزه علوم انساني

چکيده : هدف پژوهش حاضر، تعيين ابعاد پداگوژيکي اسلامي کردن برنامه‌هاي درسي دانشگاهي در حوزه علوم انساني است. روش تحقيق، توصيفي ـ پيمايشي است. سؤال کلي پژوهش عبارت است از: ابعاد و مؤلفه‌هاي اصلي پداگوژي نظام برنامه درسي اسلامي کدامند و چه مدلي را مي‌توان براي اسلامي کردن نظام برنامه‌هاي درسي ـ دانشگاهي ارائه کرد؟ جامعه آماري اين پژوهش را کليه ا حوزه و اساتيد دانشگاههاي اصفهان در حوزه علوم تربيتي و برنامه ريزي درسي در سال تحصيلي 1390 ـ 1389تشکيل داده‌اند. در مجموع، تعداد 165 نفر براي تحقيق انتخاب شدند. براي تأمين روايي مدل از روايي صوري (استفاده از نظرات تعدادي از متخصصان براي اظهار نظر پيرامون شکل ظاهري پرسشنامه)، روايي محتوايي(استفاده از نظرات متخصصان براي اظهار نظر درباره انطباق پرسشنامه با اهداف پژوهش)، و روايي سازه (براي تعيين ميزان انطباق پرسشنامه با سازه‌هاي تبييني نظريه‌هاي مورد استفاده)، استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده‌ها از شاخص‌هاي آمار توصيفي (ميانگين، انحراف معيار و واريانس) و آمار (آزمون T تک نمونه‌اي) و نيز آزمون تحليل عامل جهت استخراج عوامل موجود مؤلفه‌هاي اصلي پرسشنامه ارزيابي مدل پيشنهادي استفاده شده است. به طور کلي نتايج حاکي از آن بود که زير مؤلفه‌هاي ابعاد پداگوژي اسلامي کردن برنامه‌هاي درسي عبارتند از فلسفه و اهداف مدل (با ارزش ويژه 453/3)، مباني نظر مدل (با ارزش ويژه786/3)، چارچوب ادراکي مدل پيشنهادي با زير مؤلفه‌هاي ارزش‌هاي يادگيري در نظام ديني ـ اسلامي (ارزش ويژه 348/4)، پژوهش محوري بر اساس منابع اسلامي (ارزش ويژه 674/4)، نهادينه سازي عادات و رفتارهاي انسان گرايانه (ارزش ويژه 012/4)، بومي سازي تئوري‌هاي برنامه‌هاي درسي بر اساس منابع اسلامي (ارزش ويژه 593/3)، رويکرد صلاحيت مداري (ارزش ويژه 328/3)، ايجاد وحدت بر اساس تعاليم اسلامي، تقويت روح معنوي (ارزش ويژه 243/4)، تقويت قوه تفکر و تعقل فراگيران (ارزش ويژه 268/4)، توسعه مسؤوليت پذيري فراگيران (ارزش ويژه 568/3)، مراحل اجرايي مدل پيشنهادي (ارزش ويژه 754/4)، نظام ارزشيابي از مدل پيشنهادي (ارزش ويژه 234/4). در نهايت مدل پيشنهادي پژوهش با (ارزش ويژه 963/4)، مقدار743/2 t = و سطح 001/0 P< معنادار است و مورد تأييد بالاتر از سطح متوسط از نظر پاسخ‌گويان قرار گرفته است.      

فرهاد شفيع پور مطلق ، مريم تدين

فصلنامه پژوهش در برنامه ريزي آموزشي، سال دهم، دوره دوم، شماره 10- تابستان 1392

براي دريافت متن کامل مقاله به لينک زير مراجعه نمائيد.