نقش نمایشگاههای بین المللی در توسعه بازار و بازاریابی

تاریخ درج مقاله : امروز , 13 خرداد 1393

نویسندگان :

دکتر محمد رضا کریمی علویجه، عضو هیأت علمی، بازاریابی

محسن زیارتی خلیلی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
دانشگاه علامه طباطبائی

TMBA چکیده:
نمایشگاههای بین المللی محلی است که در آن تولیدکنندگان به عرضه و نمایش کالا می پردازند.مقاله حاضر در پی آن است که به بررسی نقش نمایشگاههای بین المللی در توسعه بازار و بازاریابی بپردازد.نمایشگاه یک صنعت است و اغلب شرکتها به این دلیل در نمایشگاهها شرکت می کنند تا کارایی کالا و تولیدات خود را به نمایش بگذارند و از این طریق خواهند بود تا بازارهای جدید را شناسایی کنند.شرکتهای موفق و بزرگ دنیا حضور در نمایشگاه بین المللی را فرصت طلایی برای ایجاد ارتباط،اطلاع رسانی و پیشبرد فروش می دانند.نتایج این مقاله نشان می دهد که حضور شرکتها در نمایشگاههای بین المللی می تواند بر فروش ،جذب مشتری،ایجاد نام و شهرت تجاری،تبلیغات برای محصولات شرکت و همچنین افزایش حجم مبادلات تاثیر دارد.نمایشگاه یکی از ابزارهای بازاریابی است که می تواند در خدمت صادرات کشور قرار گیرد و نمایشگاه بین المللی بعنوان یک مکمل و راه حل مناسب جهت توسعه صادرات غیر نفتی مطرح می باشد.

واژگان کلیدی: نمایشگاه بین المللی ، پیشبرد فروش ،تبلیغات،صادرات غیر نفتی ، نام و نشان تجاری،بازاریابی

مقدمه:
رسیدن به بازارهای گسترده جهانی،مستلزم حرکت به سوی اقتصاد باز،بکارگیری استراتژیهای جهش صادراتی و نگاه مدبرانه به نیازها و خواسته های مشتریان گوناگون در بازارهای مختلف می باشد.توفیق در دستیابی به این هدف ،نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی و نیز بخش های وابسته به دولتی در بازارهای مختلف می باشد.یکی از سکوهای بسیار مهم در معرفی و شناسایی تواناییها و قابلیت های فنی واحدهای تولیدی و خدماتی،نمایشگاهها می باشد.
نمایشگاه مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است مشارکت در نمایشگاه باعث می شود تا توانمندیهای واحدها و بنگاه های مختلف تولیدی به معرض نمایش گذاشته و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم گردد.
در تعربفی گویا و کوتاه،نمایشگاه را می توان تبلیغ زنده نامید،زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولیدکننده،توزیع کننده،مصرف کننده و کالا و خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند.نمایشگاه محلی جهت به نمایش گذاردن توانمندیها و پیشرفتهای یک منطقه یا کشور در زمینه های است،همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی،علمی و فنی بازدید کنندگان می گردد.
در جهان امروز به طور کلی نمایشگاهها صرفا به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردد.به همین دلیل ،میزان موفقیت یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی منعقد می گردد،ارزیابی نمی کنند،زیرا دستاوردهای یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر از مبادلات تجاری است که در جریان دایر بودن نمایشگاه،میان غرفه داران و تجار صورت می گردد.ایجاد تفاهم و دوستی و گفتگو میان ملت ها از جمله این دستاوردها است. امروز اغلب کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی ،نمایشگاه را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی می گردد.بازده مستقیم شرکت در نمایشگاه چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر از روش های تبلیغی دیگر است.

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.