بررسی رابطه بین مهارت های کارآفرینی و توسعه کارآفرینی سازمانی (شهرک های صنعتی شرق گلستان)

تاریخ درج مقاله : امروز , 20 اردیبهشت 1393

نویسندگان :

دکتر حميدرضا رضوي    

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی شمال استادیار
دکتر سعيد امام قلي زاده 

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی شمال 
حسین منصوری فر

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی(گرایش مدیریت منابع انسانی)  دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول 
محسن ملکان 

كارشناس ارشد مديريت بازرگانی

malekan.1365@gmail.com

TMBA چکیده:
این پژوهش به بررسی رابطه بین مهارت های کارآفرینی و توسعه کارآفرینی سازمانی (شهرک های صنعتی شرق استان گلستان) می پردازد. جامعه آماري اين پژوهش کلیه مدیران عالی و مدیران میانی واحدهای بهره بردار موجود در شهرک های صنعتی شرق استان گلستان می باشند. جامعه مورد نظر ما 210 نفر مي‌باشد و نمونه مورد نظر ما در اين بررسي 136 نفر است كه با استفاده از جدول مورگان و كرجسي انتخاب شده است. چون در هر تحقیق امکان عدم برگشت پرسشنامه وجود دارد، 10 درصد به تعداد نمونه آماری اضافه گردید و بر این اساس 150 تا پرسشنامه استاندارد توزیع شد همچنين با توجه به اینکه اعضای گروه نمونه به یک گروه، مدیران تقسیم می شود، جهت انتخاب نمونه مناسب از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. در اين پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد مهارت هاي كارآفريني و پرسشنامه استاندارد توسعه كارآفريني كه روايي و پايايي آن توسط پنج نفر از اساتید مجرب در زمینه مدیریت، کارآفرینی و روش تحقیق تاييد گرديد، استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي شامل جدول توزیع فراوانی، فراوانی مطلق، و درصد فراوانی ها نظیر میانگین و شاخص های گرایشی به مرکز بر حسب نیاز برای توصیف داده‌های پرسشنامه در هر یک از متغیر های تحقیق و از آمار استنباطی متناسب نظیر ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون، آزمون واریانس و تحلیل استنباطی استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتيجه چنين حاصل شد كه بين مهارتهاي كارآفريني و توسعه كارآفريني سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.

 واژگان کلیدی: مهارت هاي كارآفريني، كارآفريني، توسعه كارآفريني،شهرك صنعتي

 

 

مقدمه:
كارآفريني فراگرد شكار فرصت ها به وسيله افراد، بدون در نظر گرفتن منابع موجود در اختيار است و در اصل بر اين مهم استوار است كه كارآفرينان به هنگام تصور فرصت هاي جديد، محدوديت هاي منابع جاري را ناديده مي گيرند. كارآفريني فرايندي است كه در آن بتوان با استفاده از خلاقيت، عضو جديد را همراه با ارزش جديد با استفاده از زمان، منابع، ريسك و به كارگيري ديگر عوامل به وجود آورد (تامپسون ، 2000، ص 28).
با آشكار شدن مفهوم كارآفريني بويژه مفهوم كارآفريني سازماني و ضرورت آن در توسعه سازمان و جامعه، ترديدي در تربيت كارآفرينان سازماني جهت تحقق اين هدف بزرگ باقي نمي ماند. باتوجه به اينكه در تاكيد بر اهميت كارآفريني سازماني، كارآفريناني سازماني به عنوان موتور نيرومند توسعه سازمان و جامعه خود شناخته شدند، آنچه اهميت حياتي پيدا مي كند، روشن كردن و به راه انداختن اين موتورها جهت توسعه است. براي روشن شدن موتور، كافي است استارت زده شود ولي براي استمرار فعاليت آن بايد همواره به آن سوخت رساني شود و شرايط جهت فعاليت بي نقص آن مهيا گردد. به هرحال براي آگاه شدن و شروع به حركت كارآفرينان سازماني كافي است آموزشهاي لازم در اين زمينه به آنها ارائه تا جرقه كارآفريني در ذهن آنان زده شود و درعين حال ضرورت مسئله نيز براي آنها معلوم گردد و اما براي تداوم اين حركت بايد با پرورش آنان از طريق اقداماتي مانند حمايت مديريت، ايجاد تفكر استراتژيك كارآفريني، ايجاد عوامل ساختاري و فرهنگي،… بستر فعاليت مستمر را فراهم كرد (كوراتكو و ديگران، 1993،ص 58).

 

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.