تحلیل وضعیت رقابتی صنعت خودرو بر اساس مدل مایکل پورتر

تاریخ درج مقاله : امروز , 17 اردیبهشت 1393

نویسندگان :

علی وفا
علی مهدی زاده
حسام اکبری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

دانشگاه علامه طباطبایی

Alivafa1@hotmail.com

TMBA چکیده :
شرکتها با استفاده از شناسایی نیروهای رقابتی پورتر با فرصتها و تهدیدات محیط رقابتی آشنا شده و با بررسی سیستماتیک فعالیت های الیه و ثانویه زنجیره ارزش، نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی و اقدام به تدوین استراتژی می کنند. در این مقاله، سعی شده است تا با استفاده از تجزیه‌وتحلیل نیروهای اثرگذار رقابتی در صنعت خودرو، بررسی شود.

واژگان کلیدی: تحلیل صنعت خودرو – مدل پورتر

مقدمه :
اصولا برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان واژه خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولاً به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. بنابراین به وسایلی مثل قطار، کشتی و هواپیما خودرو گفته نمی‌شود. نمونه‌های بارز خودرو عبارت‌اند از:
ماشین‌های سواری، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها… و جدیداً ماشینهایی در دنیا ساخته شده اند که با سوخت برق کار میکنند و به محیط زیست صدمه‌ای نمیرسانند و خیلی عالی هستند
شاید بتوان اولین ایده  مکتوب در مورد وسیله  نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخه  متحرک می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع، این وسیله برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته شد. این وسیله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد. این وسیله دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.

 

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.