ارائه مدل تصمیم گیری هوشمند و سیستماتیک استراتژي بازاريابي برای بنگاههای صادرکننده
تاریخ درج مقاله : دیروز , 28 مرداد 1392
نویسنده :
شهرام كشاورزي
دانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه آتاتورک(Ataturk Universitesi) ترکیه و مدرس دانشگاه آزاد و عضو باشگاه پژوهشگران جوان.
Shahram.3030k@gmail.com
TMBAچكيده
پیچیدگی مسائل بازاریابی، تفاوتهای چشمگیر بین کشورها و آشنایی اندک تصمیم گیرندگان با اوضاع کشور خارجی ایجاب میکند تصمیمات سنجیده باشد. از طرفی تصميم گيري مبتني بر انتخاب توسط انسان، با توجه به اينكه محدود به معيارهاي ذهني و ساختار نيافته مي باشد، در دوره پرطلاطم تجارت، چندان گرايش مناسبي نخواهد بود. هدف تحقيق حاضر، ارائه مدل تصمیم گیری هوشمند و سیستماتیک استراتژي بازاريابي برای بنگاههای صادرکننده، مبتني بر فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) و مدل برنامه ريزي صفر و يك است. در تهیه معیارهای سنجش از طریق تحقیقات کتابخانهای و میدانی با استفاده از پرسش نامه و همچنین مصاحبههای متمرکز گروهیو فردی با 157 نفر از مديران ارشد، مديران بازاريابي و فروش از27بنگاه صادرکننده استان آذربایجان شرقی در دوره زمانی 90-1389صورت گرفته شده است. نتیجه این تحقیق مدل هوشمند و سیستماتیک تصمیم گیری استراتژی بازاریابی برای بنگاه های صادرکننده می باشد.
واژگان کلیدی : استراتژي بازاريابي، محصولات كشاورزي، بنگاه هاي صادركننده، فرايند سلسله مراتبي
مقدمه
پیچیدگی مسائل بینالمللی، تفاوتهای چشمگیر بین کشورها و آشنایی اندک تصمیم گیرندگان با اوضاع کشور خارجی ایجاب میکند تصمیمات دقیق و سنجیده باشد. تصميمات استراتژيك معمولا به عواملي مانند انتخاب كشورها، بازارهاي محصول، بخش هاي هدف، شيوه عمل و زمانبندي ورود به بازار مرتبط مي شود. در نقطه مقابل، چيزهاي همچون مكان يابي محصول، سازگاري محصول، تبليغات، تقليد، انتخاب رسانه، ترفيع فروش خاص، قيمت گذاري و تصميمات توزيع به تصميمات تاكتيكي مربوط مي گردد.
در فرایند طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی نیاز به تحلیل و انتخاب فاکتورها و معیارهای چندگانه ای که این فرایند نیاز به تصمیم گیری با معیارهای چندگانه می باشد. تصميم گيري مبتني بر انتخاب صورت گرفته توسط انسان، با توجه به اينكه محدود به معيارهاي ذهني و ساختار نيافته مي باشد، چندان گرايش مناسبي نخواهد بود. با توجه به تغییرات سریع وپیچیدگی محیطی که مدیران دران به فعالیت مشغولند استفاده از سیستم های اطلاعاتی مناسب برای مدیران امری حیاتی است.
مطالعات اخير تاكيد بر استفاده از تكنيكهاي هوشمند در سيستمهاي پشتيباني كننده تصميم و دستيابي به دانش داشته اند، آشنایی بنگاه های صادرکننده با معیارهای سنجش تصمیم گیری از نظر علم بازاریابی بنوبه خود در بازار رقابت، موجب ارائه فرآورده ها با قيمتهاي رقابتي و همچنين برخورداري از شبكه وسيع بازاريابي و توان كافي جهت پيشي گرفتن از رقباي تجاري خود خواهد شد. هربرت سایمون با یک مقدمه، جایگاه سیستمهای تصمیمگیری در سازمانها را به خوبی تبیین میکند
در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب کنید.