بررسی عوامل کليدي موثر بر نگرش مشتریان بانکداري اینترنتی (مطالعه موردي: بانک مسکن)

تاریخ درج مقاله : امروز , 04 اردیبهشت 1393

نویسندگان:

دکتر شهباز براهویی  استاد یار، بازاریابی صادرات، دکترا

سیده لعیا سادات حسینی

دانشجوی کارشناسی ارشد  مدیریت بازرگانی-بازاریابی
laya_sadat@yahoo.com
TMBA چکیده:
به کارگیري فناوري اطلاعات در صنعت بانکداري الکترونیکی موجب کاهش فاصله جغرافیایی وزمانی بین بانک ومشتري شده و همچنین کاهش هزینه هاي ارائه خدمات بانکی و نقل وانتقال پول و افزایش رقابت بین بانکها و بالا بردن کیفیت خدمات و در نهایت موجب تغییر ساختار هزینه اي بانکها و بهینه شدن صنعت بانکداري کشور می گردد که به تبع آن ایجاد بستر مناسب و فرهنگ سازي در زمینه بانکداري الکترونیکی مهمترین عامل پیشبرد اهداف ذکر شده میباشد. در پژوهش حاضر عوامل موثر بر نگرش مشتريان در خصوص بانکداري اينترنتي مورد بررسي قرار گرفته است. جمع آوري داده ها به وسيله پرسشنامه الکترونيکي و با مطالعه موردي مشتريان خدمات اينترنتي بانک مسکن صورت گرفته است. بر اساس يافته ها و نتايج اين پژوهش، پيشنهاد مي شود به منظور ايجاد نگرش مثبت در مشتريان، استراتژي هاي بازاريابي متفاوتي براي گروه هاي مختلف سني در نظر گرفته شود؛ فرصت استفاده از خدمات بانکداري اينترنتي و کسب تجربه رضايت بخش در اين خصوص براي افراد فراهم شود
واطلا ع رساني و آموزش دراين خصوص با تأکيد بر مزاياي اين شيوه استفاده از خدمات بانکي صورت پذيرد.

واژگان کلیدي: بانکداري الکترونیک- خدمات الکترونیک-کیفیت خدمات-QFD–بانکداري اينترنتی- نگرش مشتريان اينترنتي

مقدمه :
در سالهاي اخیر صنعت بانکداري به دلیل تغییر و تحولات عمده اي که در زمینه هاي فناوري و توسعه ي ارتباطات به وجود آمده، تغییرات چشمگیري داشته است. گسترش ارتباطات الکترونیکی و دسترسی تعداد زیادي از مردم جهان به شبکه ي جهانی اینترنت، بستري مناسب براي برقراري مراودات تجاري و اقتصادي فرآهم نموده است. این امر موجب افزایش رقابت در صنعت بانکداري شده و ارائه ي خدمات بانکداري الکترونیکی را به همراه داشته است.هر روز به تعداد افرادي که از خدمات بانکداري اينترنتي بانک هاي ايراني استفاده مي کنند افزوده مي شود و ضرورت شناسايي عوامل موثر بر نگرش مشتريان در اين بخش را به منظور رقابت اثربخش در عرصه خدمات بانکداري اينترنتي بيش از پيش آشکار مي سازد.
از آنجاکه نگرش مصرف کنندگان درخصوص هر چيز، ارزيابي مثبت يا منفي آن ها از آن بوده[ 7] و تغيير آن دشوار است، درك نگرش مصرف کنندگان درخصوص خدمات بانکداري اينترنتي مي تواند در پيش بيني نرخ استفاده از خدمات اينترنتي بانک ها و ارزيابي رشد آتي اين خدمات به مديران به ويژه مديران بازاريابي بانک ها کمک نمايد؛ تنها از طريق اين درك است که بازاريابان بانک ها قادر به توسعه استراتژي ها و تاکتيک هايي براي جذب و حفظ مشتريان در اين حوزه خواهند بود. همچنين مي توان در خصوص نحوه جذب مشتريان، چگونگي ايجاد رضايت در آنان، نحوه طراحي سايت، برنامه ريزي تبليغات براي اين شيوه جديد بانکداري، چگونگي ايجاد وفاداري و تعهد در مشتريان نسبت به بانک، به اطلاعات ارزشمندي دست يافت و در عرصه رقابت در اين حوزه با موفقيت ظاهر شد. از اينرو نگرش مشتريان درخصوص خدمات بانکداري اينترنتي، کليد بقا و سودآوري بانک ها در بازار رقابتي حاضر است وتوسعه نگرش مثبت در مشتريان، امري حياتي به منظور حفظ آنان بوده و در دراز مدت مي تواند رفتار خريد آتي آنان را موجب شود [7] . در اين طرح تحقيقي سعي برآن است تا با ارائه مدلي مفهومي به شناسايي عوامل کليدي موثر بر نگرش مشتريان بانکداري اينترنتي، از طريق مطالعه موردي بانک مسکن بپردازيم.

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.