ابزار تبديل شدن به بازيگر اصلی سازمان

ابزارهای ذهن

سيد محمد اعظمي‌نژاد*
منبع: mindtools- hbr
معمولا در هر سازمان، تعدادی از افراد عملکرد برجسته‌تری دارند و به نوعی بازيگران اصلی به شمار می‌آيند. نتيجه پژوهشی که بر روی نتايج ارزيابی 360 درجه بيش از پنجاه هزار نفر طی پنج سال گذشته انجام شده و منجر به تمرکز بر عملکرد بيش از چهارهزار نفر از افراد با عملکرد عالی و به عنوان بازيگران اصلی سازمان‌ها توسط J.Zenger و J.Folkman انجام و در موسسه هاروارد منتشر شده است، منجر به معرفی راه‌حل‌هايي به‌عنوان ابزاری برای تبديل شدن به بازيگران اصلی سازمان شد.

اين پژوهش نشان می‌دهد بازيگران اصلی ميزان بهره‌وری بيش از90 درصد و کارکنان خوب سازمان بهره‌وری بين 40 تا 70 درصد در سازمان را دارند. 

معرفی ابزار 

با استفاده از نتايج پژوهش انجام شده، کدهای مهمی

 به عنوان ابزار برای تبديل شدن به بازيگران اصلی سازمان استخراج شده است. اين موارد به صورت خطوط راهنمای زير قابل‌استفاده است:

1) برای خود اهداف و استاندارد بالايي تعريف کنيد. اين موضوع قوی‌ترين عامل است. بهترين افراد در سازمان کسانی هستند که اهداف خود را بسيار فراتر از ديگران تعريف می‌کنند. معمولا اين‌گونه افراد ديگران را نيز به دستيابی به نتايجی استثنايي تشويق می‌کنند. اگر به اينگونه افراد اختيار داده شود تا از بين عدد يک تا 10 امتيازی تعريف کنند، به‌طور يقين انتخاب آنها بيشترين امتياز خواهد بود. اين روحيه موجب می‌شود تا افراد عملکرد بالاتر از حد متوسط از خود نشان دهند. 

2) به‌صورت مشارکتی کار کنيد. وقتی در اين پژوهش از افراد سوال شد که فکر می‌کنند چه ويژگی‌های مهمی باعث تمايز آنها از ديگران شده است، اولين پاسخ آنها «توانايي حل مسائل»، دومين پاسخ ايشان «در اختيار داشتن تخصصی ويژه» و سومين مورد «توانايي کار مشارکتی و توسعه کار تيمی» بود. 

3) برای نمايندگی گروه کاری خود داوطلب شويد. معمولا بهترين همکاران به صورت داوطلبانه نمايندگی گروه کاری خود را به‌طور کاملا موثری به‌عهده می‌گيرند. وقتی کسی اين مسووليت را به‌عهده می‌گيرد، بايد علاوه‌بر کارهای مشخص‌شده خود در تيم، فعاليت‌های ديگری از جمله ارائه گزارش، انجام مذاکره با ديگر گروه‌ها و موارد ديگر را انجام دهد. به اين ترتيب فرصتی استثنايي برای فرد داوطلب در يادگيری، به رسميت شناخته شدن توسط ديگران و افزايش ارتباطات با شبکه‌های انسانی فراهم می‌آيد. 

4) به جای مقاومت، تغيير را به آغوش بکشيد. بسياری از افراد در برابر تغيير دچار «يخ زدگی» هستند و به شدت در مقابل تغيير مقاومت می‌کنند. با وجود اينکه تغيير برای همه دشوار است، اما برای بقای سازمان يک ضرورت است. معمولا بهترين افراد در سازمان تغييرات همراستا با استراتژی‌ها و اهداف سازمان را با سرعت به آغوش می‌‌کشند. 

5) ابتکار عمل داشته باشيد. برای بازيگران اصلی انجام کارهای روزمره و تکراری بخش کوچکی از فعاليت‌ها است. بهترين افراد سازمان معمولا در حل مسائل و روش انجام کار از خود ابتکار عمل نشان می‌دهند. 

6) به‌صورت الگو رفتار کنيد. انجام اين کار برای بسياری از افراد آسان نيست؛ چرا که به‌راحتی نمی‌توانند به چيزی که خود می‌گويند، عمل کنند! اما بهترين افراد کاملا مراقب هستند که مطابق با آنچه می‌گويند، عمل کنند. اين‌گونه افراد معمولا نقش الگويي (role model) را در سازمان دارند. اين قابليت در بين بيش از 4 هزار فرد در تحقيق انجام شده‌ای که ذکر شد، بيشترين امتياز را کسب کرده است و اين به اين معنا است که افراد با بهترين عملکرد به آنچه می‌گويند، متعهد هستند. 

7) قضاوتی درست داشته باشيد. وقتی مساله‌ای فنی به‌وجود می‌آيد يا تصميم‌گيری مهمی در پيش رو است، افراد با بهترين عملکرد قبل از هرچيز شروع به بررسی دقيق در مورد موضوع مورد نظر می‌کنند. اين‌گونه افراد تلاش می‌کنند تا قضاوت و تصميم‌گيری را با اعضای تيم کاری خود هرچه مناسب‌تر و پخته‌تر انجام دهند.

8) انعطاف‌پذيری فردی خود را به نمايش بگذاريد. هيچ‌کس بدون نقص نيست. هرفردی ممکن است با نااميدی، شکست و سردرگمی مواجه شود. اگر از يک بازيگر اصلی سازمان خطايي سر بزند به سرعت به آن اعتراف می‌کند و در جهت جبران آن اقدام فوری می‌کند. آنها نسبت به خطاها و اشتباهات ديگران نيز بسيار با گذشت و انعطاف برخورد می‌کنند و سعی می‌کنند به جای تحقير و تخريب با صبر و حوصله نسبت به برطرف کردن اشکالات اقدام کنند. 

9) بازخوردهای صادقانه ارائه دهيد. ارائه بازخورد از جمله اقدامات مهم و تاثیرگذاری است که افراد با بهترین عملکرد اين مسووليت را به خوبی به‌عهده می‌گيرند. ارائه بازخوردهای سازنده و صادقانه به همکاران به جای انتقادات مخرب معمولا اثر قابل توجهی در افزايش بهره‌وری تيم می‌گذارد. یادتان باشد با استفاده از ابزار تبديل شدن به بازيگر اصلی سازمان، می‌توانيد به راستی از کار خود لذت ببريد؛ چرا که لذت بردن از کار، رمز اصلی عملکرد عالی است. 

* عضو هیات‌رئيسه کميته تخصصي توسعه – انجمن مديريت منابع انساني ايران 

(hrjournalist.blogfa.com)