دلایل اصلی عدم انتخاب محصولات سبز توسط نسل هزاره

تاریخ درج مقاله : دیروز , 10 فروردین 1393

نویسنده :

افشین پناهی شریف بیگلو
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه  طباطبایی

a.panahi1367@yahoo.com

TMBA چکیده:
افزایش آگاهی از اثرات زیست محیطی محصولات،  توجه مصرف کنندگان را به محصولات سبز افزایش داده و باعث افزایش تقاضای این محصولات شده است.  به نظر می¬رسد نسل هزاره که آینده جامعه ما را خواهند ساخت، دارای باورها و ویژگی¬های متفاوتی می باشند که این ویژگی ها و باورها را با انتخاب محصولات سبز منعکس می¬کنند. این مقاله در پی یافتن دلایل اصلی برای عدم انتخاب محصولات سبز توسط نسل هزاره است. براساس نتایج حاصل از این پژوهش دلیل اصلی عدم خرید محصولات سبز به قیمت بالای این محصولات مرتبط می¬شود. به علاوه عدم توانایی در افتراق بین محصولات  سبز و غیر سبز و همچنین عدم اطمینان به تولید کننده این محصولات، تأثیر زیادی بر عدم تمایل به این محصولات در بین نسل هزاره خواهد داشت.

واژگان کلیدی : محصول سبز، رفتار مصرف، بازاریابی سبز، نسل هزاره، مصرف کننده سبز

مقدمه:
بازاریابی سبز یک گرایش کلان در کسب و کار رقابتی امروز است. عمل بازاریابی سبز به دلیل ارزشهایی که مصرف کنندگان برای آن قائلند،  درحال رشد است و صرف نظر از اندازه  شرکتها، آنها مزایای سبز شدن را تشخیص داده اند. اگرچه تعاریف گوناگونی  از بازاریابی”سبز” وجود دارد، در اینجا به تعاریف ارائه شده توسط گریوال و لوی (2008) و پلونسکی  بسنده می کنیم، گریوال و لوی بازاریابی سبز را به عنوان یک تلاش استراتژیک توسط شرکتها در جهت فراهم آوردن کالای محیط زیست دوستانه (سازگار با محیط زیست یا سبز) برای مشتریان تعریف می کنند.  پلونسکی بازاریابی سبز را چنین تعریف می کند: بازاریابی سبز یا محیطی مربوط  به تمام فعالیت هایی است که برای ایجاد و تسهیل مبادلات به منظور ارضاء خواسته ها و نیازهای بشری طراحی می شود به طوری که ارضاء این نیازها و خواسته ها با حداقل اثرات مضر و مخرب روی محیط زیست باشند.
ايران در سالهای اخير با توجه به بحران مصرف منابع و انرژي، نيازمند توسعه و ترويج بازاريابي محصولاتي است كه سازگاری بيشتری با محيط زيست دارند. از سوی ديگر عدم وجود تحقيقات مناسب پژوهشی و راهكارهای اجرايی مرتبط، لزوم توجه به رفتار مصرف كنندگان خصوصا جوانان كه بيشترين مصرف كنندگان  جامعه را تشكيل مي دهند، آشكار مي سازد. اگرچه  تحقیقات در زمینه  بازاریابی سبز در ایران در حال رشد می باشد، اما تحقیقات علمی کمی توجه خود را به فهم مصرف مجصولات سبز توسط  نسل هزاره (نسل Y) معطوف داشته است. نسل هزاره از افرادی که در بین سال های 1980 و اواخر 2000 متولد شده اند تشکیل شده است.
نسل هزاره فرصت بازار قابل توجهی را  تشکیل می دهند.  به واقع، موسسه  پژوهش اطلاعات (IRI) تخمین می زند که نسل هزاره نشان دهنده فرصت های رشد 54 میلیارد دلاری در جهان می باشند. با توجه به آمار سازمان ملی جوانان 25 میلیون نفر از جمعیت کشور ایران  جوانان بین 15 تا 29 سال هستند که 36 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند  و این بیانگر درصد بالای نسل هزاره در یک کشور می باشد بنابراین یک فرصت بزرگ برای  شرکت ها مهیا شده که بهره برداری از آن می تواند با تولید و بازاریابی محصولات و خدمات سبز  برای نسل هزاره میسر شود.  با توجه به مطالعات موسسه، راه حل های سبز کالیفرنیا (CGS) (2007)، نسل هزاره به محیط زیست اهمیت، و به عنوان یک نتیجه، بیشتر دارای نگرش مثبت نسبت به محصولات سبز و مایل به پرداخت بیشتر برای خدمات، محصولات، و یا علامت های تجاری سبز می باشند.    پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال در رابطه  با رفتار مصرف مختص این نسل است: دلایل اصلی برای عدم انتخاب محصولات  سبز چه می باشند؟ پاسخ به این پرسش به بازاریابان درک غنی تری از رفتار مصرف محصولات سبز مختص این بخش از جامعه ارائه می دهد، در این راه بازاریابان علاوه بر برجسته سازی موانع مهم،  باید به چالش بوجود آمده در نتیجه ی تبدیل خریداران محصول غیر سبز به خریداران محصول سبز غلبه کنند.
در ادامه این مقاله، ابتدا، به مرورادبیات بازاریابی سبز، مصرف کننده سبز و نسل هزاره و سپس به توضیح روش مورد استفاده برای پاسخ به پرسش پژوهش مذکور می پردازیم. که با بحث در مورد نتایج، دنبال می شود.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.