عوامل موثر بر ارزش ویژه برند موسسات خدماتی مبتنی بر مشتری

تاریخ درج مقاله : دیروز , 09 فروردین 1393

نویسنده:

حبیب ورمزیاری
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
habib_varmazyari@yahoo.com
دانشگاه علامه طباطبایی

TMBA چکیده:
موفقیت یک سازمان تنها در مجموعه اهداف روشنی تعیین می گردد که سازمان برای خودش قرار می دهد. برای بسیاری از سازمان های خدماتی، سود یک هدف مهم است و می تواند ترکیبی از نتایج مالی کوتاه مدت (افزایش منابع یا جریان نقدی) و افزایش ارزش ویژه برند باشد. ارزش ویژه برند هر ساله توسط موسسات معتبر جهانی در مورد برند های مختلف بین المللی اندازه گیری می شود اما در این میان این ارزش گذاری از دید مشتری از اهمیت بالایی برای شرکت ها برخوردار است، زیرا در نهایت موفقیت و ماندگاری آنها در گرو مشتریان آنان است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند موسسات خدماتی از دیدگاه مشتری براساس مدل آکر(1991) انجام گرفته است که این ابعاد شامل وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده از برند، تداعی برند و آگاهی از برند می باشند. نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان می دهد که وفاداری به برند،کیفیت ادراک شده از برند و تداعی برند بر ارزش ویژه برند موسسات خدماتی به طور مستقیم تاثیر گذارند و آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند به طور مستقیم موثر نیست و از طریق وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند تاثیر می گذارد. در این میان وفاداری به برند بیشترین تاثیر را بر ارزش ویژه برند داشته است.

واژگان کلیدی: ارزش ویژه برند، وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده، تداعی برند، آگاهی از برند

مقدمه:
در دنیای امروز خریداران برای تصمیم گیری در فرآیند خرید، با سوالات و اما اگرهای بسیاری روبرو هستند. تنوع کالاها و محصولات مختلف باعث شده اند مشتریان با حق انتخاب های فراوان مواجه باشند. از سویی دیگر شرکت ها دریافته اند که هزینه جذب مشتریان جدید 5 برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری تنها از دست دادن یک قلم فروش نیست، بلکه فراتر از آن به معنی از دست دادن کل جریان خرید هایی است که مشتری میتوانسته است در طول زندگی انجام دهد. ارزش ویژه برند از جمله دارائی های نا مشهود هر شرکت است که منبع بالاترین ارزش هاست. با توجه به شرایط رقابتی بازار امروز شناسایی متغیرهای موثر بر ارزش ویژه برند از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از وارد شدن به بحث ارزش ویژه برند شایسته است به تعریف برند پرداخته شود. از آنجایی که از برند تعاریف مختلفی وجود دارد لذا در این قسمت تلاش شده است به تعاریف اصلی این مفهوم اشاره شود.
انجمن بازاریابی آمریکا اینگونه برند را تعریف می‌کند: “یک نام، واژه، سمبل، طرح یا ترکیبی از آن ها است که هدف آن شناساندن محصولات و یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آن ها از سایر رقبا می‌باشد. یک برند، به یک محصول یا خدمت ابعادی را اضافه می‌کند تا آن محصول یا خدمت از سایرین متمایز گردد. این تمایزها می‌تواند کارکردی، منطقی، ملموس و یا حتی غیرملموس باشد” .
فیلیپ کاتلر نیز تعریفی مشابه با تعریف انجمن بازاریابی آمریکا مطرح کرده است “:یک نام، عبارت یا اصطلاح، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده، یا گروهی از فروشندگان عرضه می‌کنند و بدین وسیله آنها را از محصولات شرکتهای رقیب متمایز می‌سازند”.
آنچه که بیش از پیش اهمیت برند ها را سبب می گردد ارزش افزوده ای است که یک محصول به واسطه برند ایجاد می کند. به طوری که این موضوع به عنوان یک مبحث جدید تحت عنوان ارزش ویژه برند مورد مطالعه قرار گرفته و دولت ها و نظام ها را نسبت به خود حساس کرده است.

 

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.