چکامه پاداش

منبع:http://hr.blogfa.com/

آیا صاحب این جمله طلایی را می‌شناسید؟
 
انسان مادامي كه سر راه خود بايستد به نظرش مي‌رسد همه چيز سد راه اوست.
 
رالف والدو امرسون در سال 1803 (1182 خورشیدی) در امریکا متولد شد. وی در زمان خود در زمره بزرگترین فیلسوفان و شاعران امریکا شناخته شد و در ایجاد جوامع سیاسی روشنفکر امریکا اثرگذار شد.
امرسون در سی سالگی به عنوان یک نویسنده و سخنران مستقل مطرح گردید. او به پرسش‌های دینی و معنوی با نگرش تازه‌ای برخورد می‌کرد. در سال 1841 اولین مجموعه مقالات او منتشر شد. در این کتاب، امرسون فلسفه معنوی خود را تبیین کرد. امرسون سخت تحت تأثیر سعدی و در مرتبه بعد حافظ بود و آثار آنها را ازطریق ترجمه آلمانی به انگلیسی مطالعه کرده بود (+).
نثر او موزون و شعرگونه است. یکی از چکامه‌ها و خطابه‌های معروفش  Compensationنام دارد که در فارسی، غرامت و یا پاداش ترجمه شده است (+)؛ هرچند ما امروزه این واژه را جبران خدمت می‌نامیم. یادمان باشد امرسون در زمانی زندگی می‌کرد که مدیریت علمی هنوز متولد نشده بود؛ اما افکار او بی‌تردید در شکل‌گیری مفاهیم مدیریت اثرگذار گردید.

فرازهایی از چکامه پاداش را با ترجمه‌ای آزاد توسط داود رجبی‌فر (+) (با ویرایش) می‌خوانیم:

شما آنچه را کاشته‌اید درو می‌کنید
هر فردی به همان شیوه‌ای که زحمت کشیده است پاداش دریافت خواهد کرد. شما همیشه پاداش جبران سعی و تلاش و همکاری‌های خود را چه کم و چه زیاد دریافت خواهید کرد.
 
ارزش‌آفرینی خود را افزایش دهید
شما نمی‌توانید بیش از آنچه انجام می‌دهید، برای مدت بیشتری پاداش دریافت کنید. درآمدی که شما در حال حاضر بدست می آورید، پاداش کاری است که در گذشته انجام داده‌اید. اگر می‌خواهید پاداش دریافتی خود را افزایش دهید، باید ارزش کارها و اثرگذاری خود را افزایش دهید.
 
ذهن خود را با موفقیت پر کنید
گرایش مغزی و احساس شادی و رضایتمندی شما، ناشی از چیزهایی است که در ذهن خودتان قرار داده‌اید. اگر شما ذهن خود را از افکار، دیدگاهها و ایده‌های موفقیت، شادی و خوش‌بینی پرکنید، پاداش آن تجربیات و اتفاقات مثبت در فعالیتهای روزانه شما رخ خواهد داد.
 
کاری بیشتر از آن چیزی که پرداخت می‌شود انجام دهید
موفقیت‌های بزرگ برای کسانی است که عادت کرده‌اند بیشتر از چیزی که بدست می آورند بکارند. آنها بیشتر از آنچه که دریافت می‌کنند کار می‌کنند. آنها همیشه به دنبال موقعیت‌هایی می‌گردند که فراتر از توقعات عمل کنند و برای همین، همیشه پاداش بیشتر و تشویق و اعتبار بیشتری کسب می‌کنند.
 
علل را مهیا کنید، از اثرات آن لذت ببرید
یکی از مسئولیت‌های اصلی آدمی در زندگی، همتراز کردن خود و فعالیت‌هایش با قانون علت و معلول (و استنباط های مربوطه) است. قانون علت و معلول سخت و محکم وجود دارد و همیشه صادق است. وقتی که شما کاری را انجام می‌دهید، پاداش‌هایی که آرزو کرده‌اید را درک می‌کنید و از آنها لذت می‌برید.

[ سه شنبه 1392/12/27 ] [ 12:51 ] [ کاویانی نیا ]