نقش بازاریابی در پایداری و مسئولیت پذیری اجتماعی

تاریخ درج مقاله : امروز , 20 اسفند 1392

نویسندگان :

دکتر محمدرضا کریمی
عضو هیأت علمی دانشگاه و دکترای بازاریابی
دانشگاه :علامه طباطبایی
امین گراوند
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

TMBA چکیده :
توسعه پایداریک هدف نیست،بلکه سفری است به سمت جهانی که دارای محوریت
زیست محیطی وبرابری اجتماعی بیشتر است این مقاله به بررسی نقش بازاریابی در سفر جامعه بشری به سمت پایداری می پردازد برای حرکت در این مسیر لازم است که از دفاع از وضعیت کنونی ویا تلاش برای اصلاح آن دست کشیده و شروع به تغییر شیوه زندگی،تولید و مصرف خود،نماییم توسعه پایدار به معنای رشد نیست،بلکه به دنبال حصول اطمینان از این موضع است که رشد اقتصادی در نهایت به خاطر عواقب آن برای محیط زیست و بحران های اجتماعی ،موجب نابودی خود نشود
این مقاله به بررسی نقش بازاریابی در حرکت جامعه بشری به سمت جهانی پایدار،از طریق آغاز دگرگونی سازی نحوه زندگی،مصرف ما می پردازد

واژگان کلیدی : بازاریابی،بازرایابی پایداری،مسئولیت پذیری اجتماعی

مقدمه:
تعریف توسعه پایدار:برطرف کردن کردن نیازهای فعلی بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آتی در پاسخگویی به نیازهای خود که اشاره دارد به شناسایی وابستگی های متقابل میان محیط زیست طبیعی؛ رفاه اجتماعی بشر؛و فعالیت اقتصادی که بر نیاز به ایجاد و حفظ یک توازن پویا میان این سه عنصر تاکید دارد

اصول کلیدی پایدار
1-نیازها:تمرکز بر نیازها نشاندهنده ی نگرانی در مورد عدالت اجتماعی و اتخاذ یک دیدگاه انسان محور است نه زیست محور, رویکرد انسان محور،یک محیط زیست سالم و پایدار را برای رفاه انسان ضروری می داند و رویکرد زیست محور اساسا به این مورد اشاره دارد که تمام اشکال حیات روی زمین به یک اندازه اهمیت دارند و نباید بشر را برتر از سایر موجودات دانست

2-برابری:با مطرح کردن توزیع عادلانه تر درآمدها و هزینه های توسعه اقتصادی میان کشورها،مناطق و نژاد ها،همگان را باید به توسعه عادلانه دعوت کنیم

3-بین نسلی بودن:این اصلی که مبتنی برآینده نگری است این اطمینان را ایجاد می کنند که نیازهای انسان های موجود طوری توازن پیدا کند که نیازهای نسل های آینده شهروندان،مصرف کنندگان را برآورده شود

4-محیط زیست گرایی جهانی:این اصل محیط زیست را به عنوان یک سیستم فیزیکی جامع پویا وآسیب پذیر می شناسد که توانایی محدودی در تامین منابع برای سیستم های تولیدی و مصرف دارد

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.