پشت سر هر مدیرعامل موفقی یک معاون قوی است!

 یکی از این نتایج که از تحقیق بر روی شرکت های داخلی و خارجی و حتی شرکت های سنتی و مدرن مشخص گردیده است، حضور معاونان و مدیران وفادار، دلسوز و خبره در کنار مدیران عامل موفق بوده است.مشاورین پارک بازاریابی ایران در سال ۱۳۸۲ تاکنون در شرکت های مختلف و بازارهای متعدد فعالیت های تحقیقاتی، پژوهشی و مشاوره ای ارائه نموده اند. هم اکنون پس از گذشت یک دهه از شروع فعالیت ها، به دستاردهای متعدد و ارزنده ای رسیده اند. یکی از این نتایج که از تحقیق بر روی شرکت های داخلی و خارجی و حتی شرکت های سنتی و مدرن مشخص گردیده است، حضور معاونان و مدیران وفادار، دلسوز و خبره در کنار مدیران عامل موفق بوده است.

مدیرعامل سابق شرکت اپل، استیو جابز در خاطرات خود این گونه می نویسد: “وقتی ایده ای خاص می دادم، معاون اولم بود که آن ایده را پیگیری می کرد تا به نتیجه برسد. و همیشه وقتی به اتاقم می آمد، به بهترین روش یک کار را انجام داده بود و بهترین نتیجه برایم گزارش می کرد.”

در کسب و کارهای سنتی و حجره ای نیز این گونه بوده است. بدین معنا که در کنار هر صاحب کسب و کاری، یک میرزا وجود داشت که کلیه حساب و کتاب های حجره را به تنهایی ثبت و مدیریت می نمود. و گزارش های کاملی هم در انتهای سال به صاحب حجره ارائه می نمود.

در حال حاضر هم مشاورین پارک بازاریابی ایران به این موضوع اذعان دارند که مدیران موفق حال حاضر در دوران تبرکود (تورم+رکود+بحران)، افرادی بوده اند که با یک معاون خبره که در پاره ای اوقات شریک با مدیرعامل بوده اند، مشورت داشته اند. اگر این مدیران عامل ملزم به اجرای فعالیتی در مورد بازاریابی به صورت فورس ماژور بوده اند، یک معاون خبره در کنار آن ها وجود داشته است که وی را در اجرای آن مورد یاری می رساند.

البته در کشور ما الگوی مشابه ۷ سال گذشته در شرکت های موفق بر این منوال بوده است که اغلب این مدیران و معاونان و حتی شرکا با یکدیگر نسبت فامیلی و نسبی داشته اند. و اغلب هم برادر و یا برادر و خواهر بوده اند. علت این امر طبیعی به نظر می رسد زیرا دلسوزی و اطمینان سریع تر در این موارد جلب می گردد. اما متاسفانه پس از کسب یک رشد چشم گیر در بازار این رقبا تصمیم به جدایی گرفته اند. و متاسفانه جدا از اینکه جلوی پیشرفته خود را گرفته اند، باعث کاهش رشد اقتصادی نیز به نوبه خود در اقتصاد کشور شده اند. و باز هم متاسفانه اینکه بیشترین مشکل پس از جدایی شرکا در قسمت بازاریابی و برند برای هر دو شریک به وجود می آید. و آن ها را چندین سال به عقب می کشاند.

این موضوع توسط مشاورین پارک بازاریابی ایران در بازار اتوماسیون اداری، بازار دوربین، بازار مبلمان اداری، بازار مواد غذایی، شرکت های ساختمانی، شرکت های خدمات اینترنتی، بازار لوازم آرایشی و بهداشتی، بازار پوشاک و … در تحقیقات بازاریابی، مشاهده و ثبت گردیده است.

اما اگر رشد این شرکت ها را به دقت در طی گذشت زمان ببینید متوجه می شوید رشد این شرکت ها در زمان شراکت و همکاری مدیران و معاونان موفق بوده است. متأسفانه در فرهنگ ما ایرانیان، اغلب معاونان خود را ناچار به استقلال می بینند و مانعی برای این استقلال در مرحله اول نمی بینند. و مدیران هم حاضر به انجام اموری جهت نگهداشت این معاونین نیستند. و قابل ذکر اینکه مدیران و معاونینی که توانسته اند سال های طولانی در کنار یکدیگر بمانند، رشد آن ها در حد رهبری در بازار بوده است. آنها به خوبی در سطح بالای بازار قرار گرفته اند و سخت امکان جایگاه سازی به برند دیگری در بازارهای خود را می دهند.

The post پشت سر هر مدیرعامل موفقی یک معاون قوی است! appeared first on سایت پارک بازاریابی ایران.