بازاریابی الکترونیک:مدیریت ارتباط با مشتری

تاریخ درج مقاله : 3 اسفند 1392

نویسندگان :

دکتر شهباز برآهویی، استادیار، دکترا مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

نسیم تاجیک
دانشجوی کارشناسی ارشد  مدیریت بازرگانی/ بازاریابی
دانشگاه پیام نور واحد قشم
nasimtajik66@yahoo.com

TMBAچکیده:
چگونه از مشتریان اطلاعات کسب کنید وچگونه باهریک از مشتریان ارتباط دوستانه برقرار کنیم؟
در سال های اخیر باتوجه به رشد فزاینده ای که بازاریابی داشته است اهمیت برنامه ریزی برای بازاریابی به وضوح آشکار خواهد شد.در بازاریابی ابتدا باید هویت مشتری را بشناسیم وهریک از آنها را بطور جداگانه مورد بررسی وتجزیه وتحلیل قرار دهیم هرچه میزان ارتباط سازمان ومشتری بیشتر باشد باعث ایجاد صمیمیت بیشتری می شود ومی توان مشتری را بهتر به سازمان خود وابسته نمود وبرای ایجاد این ارتباط دوسویه نیاز به اطلاعاتی دقیق از مشتریان داشته باشیم که بازاریابی الکترونیک با استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی این امکان را فراهم ساخته است.

واژگان کلیدی: بازاریابی الکترونیک،ارتباط با مشتری،حفظ مشتری،مدیریت ارتباط با مشتری

مقدمه:
اقتصادهای ملی دستخوش تغییر وتحولات سریعی هستندواین تغییر و تحولات ناشی از 2عامل می باشد که شامل:

1)جهانی شدن: یا به عبارتی رشد فزاینده تجارت در قالب جهانی است که امروزه هیچ کشوری نمی تواند جدا از اقتصاد جهانی باشد.

2)تغییر وتحولات تکنولوژیک : در عرصه دسترسی با اطلاعات وسرعت ارتباطات ، شگفتی های الکترونیکی پیشرفت های قابل ملاحظه ای را شاهد بوده است و امروزه بازارها با سرعتی باور نکردنی در حال دگرگونی هستند در این عصر علاوه بر این 2عامل شاهد انتقال قدرت از تولید کنندگان به خرده فروشان بزرگ با رشد سریع وپذیرش نامهای تجاری هستیم

بازاریابی عبارت است ازفرآیند منظم و آگاهانه ای است که همواره در اندیشه بازار و برنامه ریزی برای آن است.
فرآیند بازاریابی مستلزم تقسیم بندی بازارو انتخاب هدفدار بازارهایی است که شرکت برای پاسخگویی به آنها در بهترین موقعیت قرار گرفته است یکی از جنبه های مهم که در بازاریابی جدید مورد تأکید قرار گرفته است تأکید بیشتر بر ایجاد رابطه با مشتری و حفظ اوست براساس مفهوم بازاریابی راه حل رسیدن به اهداف سازمانی این است که برای کامل ویکپارچه کردن فعالیت های بازاریابی به منظورتشخیص و تأمین نیازها و خواسته های بازار هدف  از رقبا بهتر عمل کنیم .

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.