۶ اصل مدیریت برگرفته از برترین کتاب های مدیریتی

۶ نکته مهم مدیریتی از بهترین کتاب های مدیریتی

رهبری یک تیم، همیشه چالش‌برانگیز بوده است. یک مدیر نه‌تنها باید نقش خود را به‌درستی ایفا کند، بلکه باید به افراد تیم انرژی لازم برای ادامه کار با حداکثر توانشان را بدهد. درهرصورت یک دستورالعمل واحد برای همه موفقیت‌ها وجود ندارد.

رویکرد درست یک شرکت، به مدیریت و مهارت تیمش وابسته است. ما کتاب‌های مدیریتی دهه های گذشته را به‌طور گسترده مطالعه کردیم و درس‌هایی که از این کتاب‌ها برآورد و آن‌ها را آنالیز کردیم را در ۶ نکته برای شما بیان خواهیم کرد.

  1. مستبد نباشید

برخی از مدیران از روش استبدادی برای رهبری تیم خود استفاده می‌کنند، آیا شما باید جا پای آن‌ها بگذارید و با مشتی آهنین تیم خود را هدایت کنید؟

تحقیقات نشان می‌دهد شما باید تصمیم‌گیری‌ها را به افرادی بسپارید که بیشترین تخصص را در آن زمینه‌دارند و این فرد نباید لزوماً مدیر مجموعه باشد. اهداف واضح شما و تصمیم‌گیری‌های مناسب فرد متخصص، باعث می‌شود افراد بیشتری تمایل داشته باشند با شما در ارتباط بمانند. شما باید افراد تیم خود را تشویق کنید به‌جای انجام کارهایی که شما می‌خواهید، گزینه‌های خود را در نظر بگیرند، یکی را انتخاب کنند و آن را با شما در جریان بگذارند. این آزادی عمل در شرکت‌هایی مثل آمازون وجود دارد که باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و درنتیجه بهره‌وری کارمندان می‌شود.

  1. اقدام کنید

چند عدد از جلسات شما ساعت‌ها ادامه داشته و درنهایت هیچ نتیجه قابل‌توجهی در آن‌ها اتخاذ نشده است؟ مردم در جلسات، وقت زیادی را صرف می‌کنند و معمولاً در مورد این بحث می‌کنند که کارها به‌موقع انجام نمی‌شود. این نوعی از فرهنگ کاری است که شما دقیقاً به‌عنوان یک مدیر باید تلاش کنید این سیستم را تغییر دهید چون باید محیط کاری ایجاد کنید که تمرکز کارمندانتان روی نتیجه است.

اما چطور باید کارها را به‌موقع انجام داد؟

شما باید ملاقات خود را در تقویم ثبت کنید و یک لیست مجزا برای کارهایی که باید در هرروز انجام دهید درست کنید و اقداماتی که لازم است قبل از آن کار انجام دهید را در لیست روز قبل ثبت کنید. برای مثال شما در لیست روز یکشنبه خود آورده‌اید که باید ایمیلی برای یک مناقصه ارسال کنید. پس باید در لیست روز شنبه خود نوشتن متن ایمیل و اسکن تمامی مدارکی که برای این کار لازم است را نوشته باشید. با این کار اتفاق‌های ناگهانی موجب افزایش تنش در شما و دیگر افراد تیم نمی‌شود و با این عادت نه‌تنها کارهایتان را به‌موقع انجام می‌دهید بلکه با افزایش آرامش در کارمندانتان بهره‌وری آن‌ها را نیز افزایش‌خواهید داد.

  1. ارزش‌های خود را دوجانبه اولویت‌بندی کنید

در اواخر دهه هشتاد شرکت آلومینیوم Alcoa در آستانه ورشکستگی بود و یکی از مدیران جدید، فردی را استخدام کرد تا بتواند کسب‌وکارشان را نجات دهد. آن فرد بلافاصله ارزش‌هایش را این‌گونه اعلام کرد: اولویت اول در شرکت باید ایمنی کارکنان باشد و حوادثی که در محل کار اتفاق می‌افتد باید به حداقل برسد. باوجود نگرانی سهامداران در مورد تغییر شرکت و فرآیندهای آن، آن‌ها این هدف را اجرا کردند. درنتیجه او کل سازمان را مجبور کرد تا در مورد این موضوع فکر کنند و چون پای ایمنی کارمندان در میان بود آن‌ها خودشان هم با تمرکز روی این موضوع به ارزیابی مجدد فرآیندها و ساده‌سازی آن کمک کردند. این کار باعث افزایش امنیت و سودآوری بیشتر شرکت شد.

  1. به‌موقع اخراج کنید

صنایع و بازارها به‌طور غیرقابل‌پیش‌بینی تغییر می‌کنند، فردی که یک سال پیش برای تیم شما فوق‌العاده بود ممکن است به دلیل تغییر روند شرکت برای هم‌جهت شدن با بازار، در حال حاضر بی‌فایده باشد. همچنین ممکن است اعضای تیم جدیتان آن‌طور که انتظار داشتید به درد شما نخورند. در این موارد شما باید به آن‌ها اجازه بدهید از شرکت شما بروند و بپذیرید همه استخدام‌ها آن‌طور که انتظار داشتید پیش نخواهد رفت. اگر فردی کار آیی لازم را برای شما ندارد حداقل یک ماه قبل از اخراج به او اطلاع دهید و با او تسویه کنید. اخراج به‌موقع و منصفانه و همچنین پرداخت تمامی مزایای آن فرد بهترین راه برای حفظ کسب‌وکارتان و احترام بقیه افراد تیم به شماست.

  1. با حقایق روبرو شوید

اگر اشتباهی مرتکب شده‌اید آن را بپذیرید و سعی نکنید کارمندان خود را برای آن سرزنش کنید. اعضای تیم شما به‌خوبی این موضوع را درک می‌کنند و می‌فهمند شما قصد سرباززدن از اشتباه خود رادارید. با این اعتراض بیجا، کارمندانتان فکر می‌کنند قدر زحمات آن‌ها را نمی‌دانید و سعی می‌کنید برای هر اتفاقی آن‌ها را مقصر کنید و این کار نتیجه‌ای جز کاهش بهره‌وری کارمندان برایتان نخواهد داشت.

  1. انعطاف‌پذیر باشید

هر شرکتی به یک مسیر مشخصی نیاز دارد که آن را دنبال کند و مدیران هر شرکتی فکر می‌کنند که آن‌ها باید یک برنامه دقیق گام‌به‌گام برای ده سال آینده آماده کنند؛ اما امروزه این کار اشتباهی است چون شرکت‌ها نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند، پس رهبران باید ساختار انعطاف‌پذیر و سازگاری ایجاد کنند که در آینده به مشکل نخورند.

رهبری آسان نیست و این شش نکته طلایی می‌تواند به شما در جلوگیری از شایع‌ترین مشکلات کمک کند.

منبع: اقیانوس آبی