بازاریابی و مدیریت بر بازار

تاریخ درج مقاله : 13 مرداد 1392

نویسندگان :

دکتر شهباز براهویی

امین رجایی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش داخلی

TMBA چکیده :

انگیزة مصرف کننده برای دستیابی به هدفی خاص، تحت تاثیر تلاشی است که وی صرف دستیابی به آن کالا یا خدمت می‌کند. هر قدر مصرف کننده بیشتر اعتقاد داشته باشد که کالا یا خدمتی خاص برای ارضای وی مناسبتر است، انگیزة بیشتری برای دستیابی به آن خواهد داشت. درگیری عبارت است از میزان اهمیتی که فرد برای یک محصول و مزایای آن در یک موقعیت خاص قایل است. درگیری تابعی ازشخص،محصول و موقعیت است. ترکیبی از این موارد در زمانهای متفاوت می‌تواند بر انگیزة مصرف کننده در دریافت اطلاعات مرتبط با محصول متفاوت باشد. زمانی که مصرف کنندگان قصد انجام کاری را دارند که نیازشان را برآورده سازد انگیزة لازم برای دریافت و پردازش هر گونه اطلاعاتی را که دستیابی به هدف را برای آنها میسر سازد دارند. در حالی که یک فرد دیگر ممکن است خود را برای دستیابی به همان اطلاعات به زحمت نیندازد زیرا به نظر او این اطلاعات با نیازش ارتباطی ندارد .دلیل اولیه برای اهمیت مبحث درگیری این است که تعیین کننده اصلی میزان تلاش فرد برای تصمیم گیری در هنگام خرید میباشد.

مفهوم درگیری بحثی است که نظرات زیادی در خصوص آن ارائه شده و مدتهاست از کاربردهای آن در انواع تبلیغات در رسانه های مختلف استفاده می شود.

آشناترین بحث به مفهوم درگیری،  در تبلیغات مطرح شده اما در این مقاله سعی شده است تا ادبیات نظری بحث درگیری مورد مطالعه قرار گیرد و تعاریف گوناگونی که برای این مفهوم علاوه بر تبلیغات  ارائه شده مورد بررسی قرار گیرد.

فهم درست و دقیق مفهوم درگیری و توانایی اندازه گیری آن این امکان را برای محققین و شرکتها فراهم می کند تا بتوانند استراتژی های مناسبی در آمیخته بازاریابی خود داشته باشند و کمپینهای پروموشن مفید تری ارائه نمایند.

مقدمه :
تولیدکنندگان جهان برای رساندن محصول به مصرف کننده در بازارهای نوظهور، نیاز به استراتژی هایی برای بررسی و هدایت چشم اندازهای خرده فروشی هم سنتی و هم مدرن دارند.
تلاش چند ملیتی و جهانی برای رساندن تولیدات به مصرف کننده در بازارهای نوظهور، با استراتژی های گیج کننده و چالش های عملی فوق العاده زیادی مواجه است. از یک طرف باید با خرده فروشی های سنتی دست و پنجه نرم کنند: مغازه های آشفته و بی نظم، باجه ها و کیوسک ها، دست فروش ها و دیگر خرده مالکانی که به مصرف کنندگان اطراف اندکی از هر چیز را عرضه می کنند. خواه خواربار باشد یا کالاهای شناخته شده ای مثل وسایل کوچک برقی و تولیدات مرتبط با سلامت شخصی. از طرف دیگر این بازارهای چند ملیتی که باید با خرده فروشان مدرن و جهانی که به نیروی قدرتمند در شهرهایی با سرعت زیاد در حال رشد هستند کنار بیایند.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.