بررسی نقش کارآفرینی در تولید ملی

تاریخ درج مقاله : دیروز , ۱۹ بهمن ۱۳۹۲

نویسندگان :

دکتر شهباز براهوئی

ژیلا عیدانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی)

دانشگاه پیام نور قشم

zhilaeidani@yahoo.com

TMBAچکیده :
کارآفرینی مفهوم جدیدی نیست و ریشه آن به قرن هجدهم باز می گردد ، یعنی زمانی که ریچارد کانتیلون عوامل اقتصادی را به سه دسته تقسیم کرد: ۱)مالکان زمین ، ۲)عوامل اقتصادی دستمزد بگیر و ۳)آن دسته از عوامل اقتصادی که با قبول خطر در بازار بورس فعالیت می کنند. در هزاره سوم میلادی از عمده ترین جریان های حاکم بر حیات بشری، فرآیند تحول و تغییر مستمر و پر شتاب است.در یک اقتصاد پویا، ایده ها ،محصولات و خدمات همواره در حال تغییر می باشند.و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد.کارآفرینی مفهومی است که همواره همراه بشر بوده و به عنوان یک پدیده نوین نقش موثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی و افزایش تولید ملی کشورها یافته است.
در نتیجه کارآفرینان به عنوان خون حیات بخش نوآوری و ارزش آفرینی به تقویت اقتصاد و رشد تولید ملی کمک می کنند.

واژگان کلیدی : کارآفرینی، نوآوری ،تولید ملی،توسعه اقتصادی

مقدمه :
امروزه نیروی انسانی به عنوان یک منبع نامحدود و محور هر نوع توسعه مطرح می باشد.در این میان کارآفرینان به طور خاص دارای نقش مؤثرتر در فرآیند توسعه اقتصادی اند.(الوانی،۱۳۸۶، ص ۲۰)
امروزه که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته و به سوی خود کارفرمایی و خود اشتغالی در حرکت است، کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه وپیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می کنند.تجارب کشورهایی مانند ژاپن ، کره ی جنوبی، مالزی و هند آکنده از فعالیت های چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروزه به توسعه یافتگی کشور خود می بالند.باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت های شغلی جدید نمی پردازند بلکه با ساختار، تفکر، حرکت و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می زنند تا از دل ویرانه های کهن، بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را براندازند.(ارلوک، ۱۳۸۰،ص ۱).
بنابراین اگر قرار است اقتصادی موفق و رشد تولید ملی داشته باشیم نیاز به شرکت های موفق در محیط های رقابتی داریم.و این امر مستلزم داشتن نیروی انسانی پرتوان و خود اتکا است، پرسنلی که دارای روحیه ی خلاق و کارآفرین باشد. چرا که آنها دارای ایده و فکر جدیدی هستند و همیشه در حال خلق روش های نوین کار می باشند.کارآفرینان عامل شناخت و ایجاد و گسترش بازارهای جدید هستند.
در فرآیند کارآفرینی انسان ها به گونه ای پرورش می یابند که خود در جهت خلق کار قدم بردارند.(سالازار،۱۳۸۳، ص ۲۵ ). در نتیجه کارآفرینی ، خلاقیت، نوآوری و کسب و کارهای مخاطره آمیز، سوخت موتور اقتصاد مدرن را فراهم می کنند.یعنی در هر کشور اگر بستر کارآفرینی فراهم آید اشتغال زایی ایجاد می شود و عامل انتقال فن آوری خواهد شد و در نهایت موجب افزایش تولید ملی می شود.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.