بازاریابی تک به تک

تاریخ درج مقاله : 17 مرداد 1392

نویسندگان :

نویسندگان :

دکتر شهباز براهویی

فریبا سلجوقی

faribasaljooghi@yahoo.com

 

TMBA چکیده :

در سالهاي اخير كه امكان توليد انبوه ، زمينه افزايش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم كرده است ، براي توليد كنندگان چاره اي جز جلب رضايت مشتري باقي نمانده است. در هر گوشه اي از جهان صنعتي امروز كه اقتصاد رقابتي ، فضاي انحصاري را در هم مي شكند ، نگرش مشتري مداري و كسب رضايت مشتري ، قانون كسب و كار تلقي شده و عدم رعايت اين قانون سبب حذف از صحنه بازار است.  

بازاريابي دانش تعامل با مراكز تجاري ، نحوه فروش و ارائه خدمات توسط آنها مي باشد ولي در بازاريابي تك به تك در مورد اشخاص صحبت مي شود . يعني ارتباط با افراد و فروش يا ارائه خدمات براي اشخاص با جمع آوري اطلاعات و تجربيات با ارزش و بي نظير از آنها. در اين مقاله سعي شده است تا به مفهوم رضايت مشتري و عوامل موثر برآن در سيستم بازاريابي تك به تك پرداخته شود . همچنين نمونه هايي از شركت‌هايي كه در دنياي پر رقابت امروز بازاريابي تك به تك را براي بهبود رابطه با مشتري دخيل نموده اند، ارائه شده است.

واژگان كليدي:    بازاريابي تك به تك ، رضايت مندي مشتري ، تعامل با مشتري ، خوشه بندي

مقدمه :
بازاريابي تك به تك فلسفه اي است براي فهم نياز مشتري از راه پرسيدن برخي سوالات و دقيق گوش فرادادن به پاسخ هايي كه ارائه خواهد شد به همراه مشاهده طرز برخورد آنها. در سالهاي اخير كه امكان توليد انبوه ، زمينه افزايش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم كرده است ، براي توليد كنندگان چاره اي جز جلب رضايت مشتري باقي نمانده است . در هر گوشه اي از جهان صنعتي امروز كه اقتصاد رقابتي ، فضاي انحصاري را در هم مي شكند ، نگرش مشتري مداري و كسب رضايت مشتري ، قانون كسب و كار تلقي شده و عدم رعايت اين قانون سبب حذف از صحنه بازار است . 
با اين تغييرات بازاريابي انبوه جاي خود را به بازاريابي مستقيم و اكنون بازاريابي تك به تك داده است و بازاريابان تمركز خود را از پايگاه داده كارخانه- محور به پايگاه داده  مشتري – مدار و يك به يك تغيير داده اند. در بازاريابي مستقيم بازاريابان مشتري را هدف قرار داده و مي خواهد با هزينه كمتر ارتباط خود را توسعه دهند. در بازاريابي تك به تك بازاريابان بر روي آنچه مشتري مي خواهند بخرد بيشتر تمركز مي كنند تا آنچه كارخانه مي‌خواهد بفروشد. اين باعث مي شود نيازهاي مشتريان براورده شده و انها بيشتر تمايل داشته باشند با شما در ارتباط باشند.

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.