بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در تبادل دانش

تاریخ درج مقاله : امروز , 15 بهمن 1392

نویسندگان:

دکتر حسنعلی بختیار نصرآبادی

دانشیار، عضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد نجف آباد،نجف آباد،ایران
h.nasrabadi@edu.ui.ac.ir                                                                                                                                                            
لیلا لاجوردی

دانش آموخته ارشد مدیریت اجرایی-استراتژیک،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد نجف آباد،نجف آباد،ایران

lajevardi.leila@yahoo.com     

TMBAچکیده:
عوامل مختلفی بر تبادل دانش سازمانی در سازمانها تاثیر دارد. یکی از مهمترین این عوامل فرهنگ سازمانی است. به دلیل ناتوانی در تبادل دانش سازمانی، سازمانها مقادیر زیادی هزینه برای کسب دانشی که می‏توانستند از طریق فعالیت تبادل به دست آورند، متحمل‏می‏شوند. تبادل دانش نیازمند بافت و بستر مناسب فرهنگی است. فرهنگ سازمانی یکی از مهم‏ترین عوامل در پیشبرد یا بازدارندگی فعالیت‏های مدیریت و تبادل دانش محسوب می شود. سازمانهای امروزی نیازمند دستیابی، نگهداری و به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات هستند و به دلیل حجم زیاد دانش و اطلاعات، توزیع جغرافیایی منابع و مصرف کنندگان ارزیابی فعالانه دانش و اطلاعات استفاده از حمایت تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات یک نیاز مبرم است. در این پژوهش تاثیری را که فرهنگ سازمانی بر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در تبادل دانش دارد مورد بررسی قرار می گیرد.
در این پژوهش متغیرهای فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ بازار، فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ قبیله ای برای بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در تبادل دانش در نظر گرفته شده است. در این پژوهش از روش کمی، تنظیم پرسشنامه و نمونه گیری استفاده شده که بین 234نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات شهر تهران بصورت تصادفی ساده توزیع و جمع آوری شده و از مدل معادلات ساختاري و با استفاده از نرم افزار آماري لیزرل برای تست فرضیه ها استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که فرهنگ سلسله مراتب، فرهنگ بازار و فرهنگ ادهوکراسی بر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در استراتژی تبادل دانش تاثیر دارند. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش روزافزون آن، لازم است دانشگاهها توجه بیشتری به آن داشته باشند.

واژگان کلیدی: فرهنگ سلسله مراتب، فرهنگ قبیله ای، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازار، فناوری اطلاعات و ارتباطات.

مقدمه:
در دهه اخیر هم متخصصان و هم سازمانها بر اهمیت دانش پی برده اند و دریافته اند که برای اقتصادی ماندن باید منابع و امکانات عقلانی را دقیقا مدیریت کرد (zack,1999). تجارت به طور روزافزون جایگاه خود را در جهان پرتلاطم و پیچیده امروزی که به سمت پدیده جهانی شدن در حرکت است پیدا کرده است. همزمان با پیشرفت تصاعدی فناوری اطلاعات و ارتباطات دستیابی بر دانش یکی از منابع استراتژیکی مهم و کلیدی محسوب می گردد. فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ها را قادر به دستیابی و پیشرفت، ذخیره و اشتراک اطلاعات و دانش می کند. سیستم های مانند اینترنت به مردم امکان همکاری و به اشتراک گذاشتن دانش های مکمل یکدیگر را می دهد (Bhatt, et al.,2005).
زندگي در دنياي جديد نيازمند شناخت كامل و كسب مهارتهاي استفاده از اين ابزارها و بدون داشتن چنين ابزاري رقابت و زندگي بسيار مشكل خواهد بود و مستلزم از دست دادن فرصتهاي فراواني در زندگي روزانه افراد و جوامع است.
سازمانها بايد جهت به كار¬گيري و استفاده بهينه از تكنولوژي فن¬آوري اطلاعات زمينه سازي لازم و مطلوب را داشته باشند تا بتوانند در اين راه گامهاي مهم و صحيح را در عرصه سازمان بردارند. يکي از مهمترين عوامل موفقيت و شكست در اين حركت “فرهنگ سازمان ” است. فرهنگ سازماني به تمام جنبه¬هاي سازماني تاثير مي گذارد و بر اساس اعتقادات و ارزشهاي مشترك، به سازمان‌ها قدرت مي بخشد و بر نگرش رفتار فردي انگيزه و رضايت شغلي و سطح تعهد نيروي انساني طراحي ساختار و نظام¬هاي سازماني، هدف¬گذاري، تدوين و اجراي استراتژي¬ها و …. تاثير مي¬گذارد. همچنين فرهنگ سازماني عامل موثر در ترويج خلاقيت و نوآوري است كه از طريق ارزش نهادن به كار سخت و متمركز و هدف¬دار، پشتكار و سخت كوشي و تعهد عمل مي-كند. نيروي انساني به عنوان مهمترين منبع اصلي سازمان با استفاده از اطلاعات، فناوري، مواد، تجهيزات و بودجه و… به توليد كالا و خدمات بپردازد و در صورتي كه درست عمل كند سازمان نيز از عملكرد خوبي برخوردار خواهد شد.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.