بررسی رابطه هوش عاطفی با تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی : نمایندگی های شرکت بیمه )

تاریخ درج مقاله : امروز , 12 بهمن 1392

نویسنده :

سمیرا قاسمی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بیمه دانشگاه آزاد قشم

samira_ghasemi20@yahoo.com

TMBAچکیده :
هوش عاطفی موضوعي است كه سعي در تشريح و تفسير جايگاه هيجانات، احساسات و عواطف در توانمنديهاي انساني دارد. آنچه تا کنون به دست آمده این است که، مديران برخوردار از هوش عاطفی، رهبران مؤثري هستند كه اهداف را با حداكثر بهره وري ، رضايتمندي و تعهد كاركنان محقق مي سازند. بررسيها نشان داده است که گوي رقابت آينده را مديراني خواهند برد که بتوانند به طور اثربخش و نتيجه بخش با منابع انساني خودارتباط برقرارکنند. دراين زمينه هوش عاطفی یا همان هوش هیجانی یکی ازمؤلفه هايي است که مي تواند به ميزان زيادي درروابط مديران با اعضاي سازمان نقش مهمي ايفا کند و به گفته گلمن (1998)شرط حتمي واجتناب ناپذير درسازمان به حساب مي آيد. اخيراً برخی ازدانشمندان نيز دريافته ‌اند که هوش عاطفی با اهميت تر از بهر ه هوشي براي يک مدیر و رهبر است.اما تا کنون پژوهشی خاص در مورد رابطه هوش عاطفی کارکنان  با تعهد آنها صورت نگرفته است. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش عاطفی بر میزان تعهد سازمانی کارکنان با استفاده از یک پژوهش میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد و زن فعال در نمایندگی های بیمه شهرستان یزد  می باشد. که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب و پرسشنامه های مربوطه توزیع و جمع آوری گردید و سپس با استفاده از بسته نرم افزاری spss و آزمون  های آماری ، اطلاعات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با توجه به انتظار هوش هیجانی تاثیر مناسبی بر روی افزایش تعهد سازمانی داشت. در ضمن برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانه ای استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق می تواند به سازمان ها در جهت کسب بازده بیشتر از طریق افراد متعهد در محیط رقابتی امروزه کمک کند.

واژگان کلیدی: هوش عاطفی، تعهد سازمانی، صنعت بیمه، کارکنان

مقدمه:
سازمان هاي امروزي به راحتي كالاها و مواد اوليه مورد نياز خود را از ساير سازمانها كشورهاي ديگر تامين مي كنند و تنها منبعي كه به سهولت در شكل ايده آل آن قابل مبادله نيست نيروي انساني است به طوري كه مي توان گفت مهمترين سرمايه رقابتي يك كشور نيروي انساني كارآمد و با استاندارد است(كاسيو و آگويي نيس  ،2005). عوامل محیطی در زمان کنونی به سرعت در حال تغییر و تحول اند ،رقابت در سطح جهان مطرح است. تکنولوژی و سیستم های ارتباطی به سرعت پیشرفت می کنند.ما در دنیای پیچیدگی زندگی می کنیم که در آن هر روز شاهد پیشرفت های بسیار وسیعی در تمام ابعاد زندگی بشر هستیم. این پیشرفت ها گرچه بسیار مفید و مناسب هستند، ولی مسائل بغرنجی را برای ساکنان اصلی زمین یعنی انسان ها بوجود می آورند، و تعادل زیستی، روحی و روانی آنها را تا حدودی تحت شعاع خود قرار می دهند. انسان ها اجزای اصلی سازمان ها را تشکیل می دهند و بطور حتم موفقیت و پیروزی هر سازمانی به نیروی انسانی آن بستگی دارد(بلد وین 1999). بنابراین ویژگی های روان شناختی،کنش متقابل فرد، انگیزش و نگرش افراد انسانی به عنوان اصلی ترین عنصر سازمانی می تواند مفید و حائز اهمیت باشد .(فریچر 1993 )
برای رقابت پذیر بودن کسب و کار ها باید افراد و محصولات و پیشرفت و مزایا را با موفقیت مدیریت كرد و از میان آنها مدیریت افراد یا مدیریت منابع انسانی اهمیت بیشتری نسبت به سایر جنبه های بقای سازمانی دارد.مدیریت منابع انسانی برای اثربخشی سازمان ها حیاتی می باشد. نظريه پردازان كليد موفقيت سازماني را مديريت موثر نيروي انساني مي دانند و با وجود حركت سريع سازمانها به سوي فن آوري، نقش انسان به عنوان عامل حياتي و استراتژيك سازمان بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. از اينرو جلب رضايت كاركنان و علاقمند كردن بيشتر آنها به شغل مورد تصدي و در نتيجه برآورده شدن اهداف سازماني از اهميت خاصي برخوردار است (رابینز،1384)و این در حالی است که، تعهد سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول سال‌های گذشته موردعلاقه بسیاری از محققان رشته های رفتار سازمانی و روان‌شناسی خصوصاً روان‌شناسی اجتماعی بوده است (ركني نژاد، 1386). این نگرش در طول سه دهه گذشته دستخوش تغییراتی شده است که شاید عمده ترین این تغییر در قلمرو مربوط به نگرش چند بعدی به این مفهوم تا نگرش یک بعدی به آن بوده است.( همان) همچنین باتوجه به تحولات اخیر در حیطه کسب و کار از جمله کوچک سازی‌ها و ادغام‌های شرکت‌ها در یک‌دیگر عده ای از صاحب‌نظران را بر آن داشته تا اظهار کنند که اثر تعهد سازمانی بر دیگر متغیرهای مهم در حوزه مدیریت از جمله ترک شغل، غیبت و عملکرد کاهش یافته است و به همین جهت بــررسی آن بی مورد است (ساقرواني ،1388). اما عده ای دیگر از محققان این دیدگاه را نپذیرفته و معتقدند که تعهدسازمانی اهمیت خود را از دست نداده است و همچنان می تواند موردتوجه قرار گیرد (فرهنگي ،1384).
 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.